Followers

Monday, August 5, 2013

'Kenapa kereta rasmi yang dipasang di Pekan?'

 
   
Tindakan kerajaan mahu menggantikan kereta rasmi keluaran Proton dengan model Honda dipertikaikan anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pakatan Rakyat.

Lau Weng San (Kampung Tunku) mempersoalkan, kenapa kereta Proton Inspira kegunaan pegawai perkhidmatan gred utama yang masih baru perlu ditukar kepada Honda Accord 2.0L.

"Kedua, mengapa kerajaan menggunakan kereta Honda Accord 2.4L dan 2.0L dan bukan kereta-kereta yang lain?" soal ADUN DAP itu.

"Adakah ianya disebabkan kereta kedua-dua model kereta Honda ini dipasang oleh kilang DRB-Hicom di Pekan di mana syarikat ini milik Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary?

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak merupakan anggota Parlimen Pekan.

Dalam kenyataannya hari ini, Lau membangkitkan isu kerajaan Perak pimpinan Pakatan sebelum ini yang menukar Proton Perdana Executive Toyota Camry 2.4L sebagai kereta rasmi exco.

Katanya, ketika itu pemimpin Umno mengkritiknya sebagai tidak "patriotik" walaupun alasannya ekoran kos penyelenggaraan tinggi serta kerosakan yang kerap berlaku.

"Yang pasti ialah pemimpin-pemimpin Umno telah hilang kredibiliti mereka apabila mereka sanggup "menderhaka" terhadap kereta nasional.

"Janganlah mereka menuduh kerajaan Pakatan pada masa depan dengan tohmahan yang sama apabila mereka sendiri juga melakukan perkara yang serupa.



Malaysiakini

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.