Selama
ini, disangkakan nikah muta'ah yg diamalkan oleh penganut syiah hanya
berlaku antara dua jiwa sahaja. Rupa-rupanya ia juga sebenarnya
dijadikan sebagai satu peluang kerjaya dan juga peluang perniagaan oleh
pihak-pihak yang terbabit.
Apa itu nikah muta'ah?
Nikah
muta'ah ni sebenarnya pernah dibenarkan pada satu ketika pada zaman
Rasulullah berikutan keadaan tertentu, tetapi kaedah amalannya bukanlah
yang seperti diamalkan oleh para penzina dari golongan penganut syi'ah
seperti yang ada pada hari ini. Pernikahan muta'ah ini telah pun
diharamkan oleh Rasulullah, tetapi para penganut syi'ah tidak mengakui
pengharaman tersebut bahawa ianya datang dari Rasulullah, malah mereka
mempercayai bahawa pengharaman tersebut adalah dari Saidina 'Umar
al-Khattab r.a. Justeru itu lah yang menyebabkan kebencian mereka kepada
'Umar bertambah lebar dan meluas.
Dalam
agama syi'ah, nikah muta'ah itu merupakan satu amalan agama yang mulia
dan dimuliakan. Ini terbukti dengan beberapa dalil yang digunapakai oleh
mereka, iaitu
Imam
Ja’far as-Sadiq a.s. berkata: “Bukan dari kalangan kita orang yang tidak
beriman dengan raj’ah (kebangkitan sebelum kiamat) kita dan tidak
menganggap halal mut’ah kita” - kitab Man La Yahdhuru al-Faqih
Nikah
muta'ah juga dianggap sebagai satu amalan paling agung sekali di sisi
penganut syi'ah. Ini dibuktikan melalui satu riwayat dalam Kitab Manhaj
as-Sodiqin yang menyebutkan seperti berikut :
dari
Ja'afar as-Sodiq (menerangkan) bahawasanya : "nikah muta'ah itu adalah
dari ajaran agamaku dan ajaran agama bapak-bapakku, dan orang yang
melaksanakannya bererti dia melaksanakan ajaran agama kita, dan orang
yang mengingkarinya bererti dia mengingkari ajaran agama kita, bahkan ia
memeluk agama lain dari agama kita. Dan (anak) hasil nikah muta'ah itu
lebih mulia dari anak (darii) isteri yang tetap. Orang yang mengingkari
nikah muta'ah itu adalah kafir murtad"
dalam Kitab Man La Yahdhuru pula meriwayatkan :
Soleh
bin ‘Uqbah daripada ayahnya daripada Abi Ja’far (Muhammad al-Baqir) a.s.
katanya: “Saya (‘Uqbah) berkata kepadanya: “Adakah orang yang melakukan
mut’ah mendapat pahala? Dia (Abi Ja’far) menjawab: “Kalau dia maksudkan
dengan melakukannya untuk memperolehi keredhaan Allah ta’ala berbeza
dengan orang yang mengengkarinya (keredhaan Allah). Tidak dia (orang
yang melakukan mut’ah) bercakap dengannya (perempuan mut’ah) satu
kalimah melainkan Allah memberikan kepadanya satu kebaikan. Tidaklah dia
menghulurkan tangannya kepadanya (perempuan itu) melainkan Allah
menuliskan kepadanya satu kebaikan. Bila dia menghampiri perempuan itu
Allah ta’ala mengampunkannya dengan perbuatan tersebut. Bila ia mandi
Allah mengampunkannya sebanyak mana air yang mengalir di atas bulunya”.
Saya (perawi) berkata: “Sebanyak bilangan bulu? Dia menjawab: “Ya!
Sebanyak bilangan bulu”
Itulah
kemuliaan yang dicanang oleh penganut syi'ah bagi menarik minat orang
yang cenderung kepada nafsu bagi menganut syi'ah. Sedangkan, dalam kitab
muktabar syi'ah sendiri tercatat pengharaman nikah muta'ah ini iaitu
dalam Kitab Tahdzibul Ahkam, karya At-Thusi pada jilid. 7, hal. 251,
dengan sanadnya dari:
Muhammad
bin Yahya, dari Abu Ja’far dari Abul Jauza’ dari Husein bin Alwan dari
Amr bin Khalid dari Zaid bin Ali dari ayahnya dari datuknya dari Ali
‘Alaihis salam bersabda: “Rasulullah mengharamkan pada perang Khaibar
daging keledai jinak dan nikah mut’ah.”
Maka,
terserah kepada sekalian pembaca untuk menilaikan. Apa yang ingin
dibentangkan iaitu berdasarkan ketinggian amalan nikah muta'ah ini,
ianya telah dijadikan satu kerjaya yang mulia dan terpuji oleh
penganut-penganut syi'ah yang tidak jauh beza dengan industri pelacuran.
Cuma yang membezakannya iaitu nikah muta'ah adalah sesuatu yang
dihalalkan dengan menggunakan hujjah 'agama', sedangkan pelacuran tidak.
di Iran
iaitu negara syi'ah berleluasan, terdapat satu organisasi bernama Astan
Quds al Razavi mengeluarkan iklan bagi mencari 'isteri' untuk tujuan
bermuta'ah dengan pengunjung yang datang ke bandar Mash-had dan
pengunjung ke maqam Imam Reza al-Ridaa. Iklannya seperti berikut :
Bismillaahir-Rahmaanir-Raheem
The
‘Astan Quds al Razavi’ organisation declares its intention to open a
centre for short periods of time close to the shrine of Imam Ridhaa
alayhissalaam for the sake of raising the morality of the atmosphere in
the society and creating a more spiritual and relaxed atmosphere for the
brothers who visit the haram of the 8th imam, whilst they are far away
from their wives. And for this purpose, the organisation calls upon all
the virgin, believing sisters starting from the age of 12 until the age
of 35, calling for their assistance and cooperation in this work. The
period of the work contract for the sisters who are interested is 2
years and the organisation requires the sisters who are working on a
contract to provide mut’ah services for 25 days in every month. The work
periods range from 5 hours up until 10 days with every man. The
assigned wages for each time period is as follows:
Mut’ah for 5 hours = 50 000 Iranian Touman (50 US dollars)
Mut’ah for 1 day = 75 000 Iranian Touman (75 US dollars)
Mut’ah for 2 days = 100 000 Iranian Touman (100 US dollars)
Mut’ah for 3 days = 150 000 Iranian Touman (150 US dollars)
Mut’ah from 4 to 10 days (flat rate) = 300 000 Iranian Touman (300 US dollars)
And the
virgin sisters who are doing mut’ah for the first time will be given an
additional 150 000 Iranian Touman ($150 US) for the breaking of their
virginity
Inilah
antara punca mengapa makin ramai orang berminat untuk menganut agama
syia'ah ini kerana amalan penzinaan dengan alasan nikah muta'ah ini
dianjurkan secara bebas dan mendapat kelulusan dari pihak berkuasa.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.