Bogo Siamo
Salam/hallo admin. Ni gua ada pengalaman sikit nak share. Pasal na ambik BR1M tadi. Nak repost, boleh jugak. Hahaha.
Aku tak ambik pun sbb aku dah meluat sgt dgn kerenah birokrasi ni.
Aku kena ambik kat SMK Puchong Jaya (A), Puchong. Jalan sempit yaamat. Kereta berpusu-pusu, sesak. Lori pulak nak masuk. Kereta pulak parking kat tepi jalan. Jalan sempit, jadi makin sempit.
Masuk sekolah tu je, aku nampak 1 line panjang. Aku pun beratur kat situ. Ada dalam 5 minit, ada sorang petugas berbaju BN suruh aku masuk dalam, sebab ada banyak kaunter 'check-in' yang kosong kat dalam tu.
Dah check-in, kena pulak beratur lagi panjang. Line tu punya la panjang. Sekolah tu berbentuk segi empat tepat. Panjang kaki lima sekolah tu dalam 100 meter.
Salam/hallo admin. Ni gua ada pengalaman sikit nak share. Pasal na ambik BR1M tadi. Nak repost, boleh jugak. Hahaha.
Aku tak ambik pun sbb aku dah meluat sgt dgn kerenah birokrasi ni.
Aku kena ambik kat SMK Puchong Jaya (A), Puchong. Jalan sempit yaamat. Kereta berpusu-pusu, sesak. Lori pulak nak masuk. Kereta pulak parking kat tepi jalan. Jalan sempit, jadi makin sempit.
Masuk sekolah tu je, aku nampak 1 line panjang. Aku pun beratur kat situ. Ada dalam 5 minit, ada sorang petugas berbaju BN suruh aku masuk dalam, sebab ada banyak kaunter 'check-in' yang kosong kat dalam tu.
Dah check-in, kena pulak beratur lagi panjang. Line tu punya la panjang. Sekolah tu berbentuk segi empat tepat. Panjang kaki lima sekolah tu dalam 100 meter.
Line tu memanjang daripada foyer sekolah tu, pusing ke
kanan sampai hujung kaki lima, pusing ke kiri sampai hujung, dan line
jadi 'U-turn', balik semula all the way to a bilik darjah, which is at
the other side. Tak boleh bayang? OK. Bayangkan jelah queue line dalam
400 meter.
Aku panas hati. Aku balik je. Apsal aku panas hati?
1. Benda mudah jadi susah. Kat situ, matlamat nak beratur panjang-panjang tu hanyalah untuk dapatkan baucar je. Duit? Have to do something else with that voucher.
Aku panas hati. Aku balik je. Apsal aku panas hati?
1. Benda mudah jadi susah. Kat situ, matlamat nak beratur panjang-panjang tu hanyalah untuk dapatkan baucar je. Duit? Have to do something else with that voucher.
Redeem it somewhere. Come on la, ni
tahun 2013 kot. Kebanyakan orang ada akaun bank. Apsal tak bank-in je?
Yang dalam kawasan pedalaman boleh la buat macam ni. Ini Puchong, bandar
satelit Kuala Lumpur.
2. Aku nampak sorang makcik ni, dukung baby dia yang berumur lebih kurang 6-7 bulan. Kesian. Baby tu menangis.
2. Aku nampak sorang makcik ni, dukung baby dia yang berumur lebih kurang 6-7 bulan. Kesian. Baby tu menangis.
Baju komot. Aku tau dia ni orang miskin. Nak datang ke itu dah kena
duit. Beratur lagi. Anak lagi. Keadaan bersesak-sesak lagi.
3. Kerenah birokrasi. Why the hell la perlu prosedur-prosedur yang tak 'add value' langsung kat duit tu? Beratur panjang boleh naikkan RM500 jadi RM1000 ke? Tak.
3. Kerenah birokrasi. Why the hell la perlu prosedur-prosedur yang tak 'add value' langsung kat duit tu? Beratur panjang boleh naikkan RM500 jadi RM1000 ke? Tak.
Then yang tak add value, patutnya tak perlu la nak
dilecehkan. Dah la benda leceh, jadi leceh lagi.
4. Pembahagian kaunter yang merapu. Kenapa la tak combine je kaunter check-in dengan kaunter serahan baucar?
4. Pembahagian kaunter yang merapu. Kenapa la tak combine je kaunter check-in dengan kaunter serahan baucar?
Why? Kenapa perlu isolate kaunter serahan baucar
dalam bilik darjah tu? Nak doktrin ke?
Kat kaunter check-in tu je dah
nampak sangat petugas tu macam takde kerja. Ada yang bersembang, ada
yang bergelak ketawa.
People doing nothing. Waste. Kenapa la tak
multitask je kaunter tu?
5. Masa terbazir sangat banyak. Bazir kat atas jalan, jalan sesak. Bazir masa beratur panjang, doing completely nothing.
5. Masa terbazir sangat banyak. Bazir kat atas jalan, jalan sesak. Bazir masa beratur panjang, doing completely nothing.
Kalau surat tu boleh dihantar ke rumah, kenapa
baucar tak boleh? Why? Kenapa tak selitkan sekali je dengan surat tu?
Takut kena curi? Then print terus jela nama penerima atas baucar tu.
Susah? Dahla baucar tu kena redeem somewhere pulak.
Lepas ni ada yang marah aku macam ni... So aku jawab la awal-awal.
Q: "Kerajaan dah bagi tu, bersyukur jelah. Banyak bunyi pulak. Kutuk-kutuk pun ambik jugak. Tak malu betul,".
Lepas ni ada yang marah aku macam ni... So aku jawab la awal-awal.
Q: "Kerajaan dah bagi tu, bersyukur jelah. Banyak bunyi pulak. Kutuk-kutuk pun ambik jugak. Tak malu betul,".
A: So what? Nak kata aku tak kenang budi kerajaan la ni? Buat apa aku kenang budi kerajaan? Rujuk Rukun Negara, ada tak suruh taat kepada kerajaan?
Takde kan? Rakyat is like a customer. Pelanggan. Kerajaan is
like a service provider/company. Kerajaan bekerja untuk kita. Ini negara
demokrasi. Tak suka kerajaan sekarang? Kita undi lain.
Q: "Orang dah bagi tu, bersyukur. Bukan mengata,".
Q: "Orang dah bagi tu, bersyukur. Bukan mengata,".
A: Aku ambik ni sebab aku fikir ini duit pulangan yang patut aku dapat lepas bayar segala cukai yang ada kat Malaysia ni.
Q: "Kau bayar cukai apa? Cukai pun tak bayar, nak menyalak bagai,".
A: Tol adalah salah satu bentuk cukai. Makan KFC, Domino's, etc., bayar cukai perkhidmatan.
Q: "Kau banyak bunyik ni, kau jelah jadi kerajaan. Cakap senang, buat tengok?".
A: Nak jadi kerajaan macam mana, pilihanraya pun menipu. Kantoi pengundi hantu sana sini. Macam mana orang lain nak menang? Poll dalam Facebook pun guna bot.
Q: "Pembangkang bagi apa? Bising je lebih,".
A: What about this? Kerajaan Selangor bagi 20 meter padu air percuma setiap bulan. No vouchers, no queues, nothing.
Q: "Air boleh la, air tu blablabla.....".
A: Better than Kerajaan Pusat.
Q: "Tak suka kerajaan, keluar dari Malaysia,".
A: Ingat Malaysia ni bapak kerajaan yang punya ka? Balik baca buku teks Sejarah SPM dulu. Fahamkan konsep demokrasi. Dah faham baru la boleh menyalak.
BR1M - Bulshitting Rakyat 1Malaysia.

No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.