Followers

Tuesday, September 11, 2012

Sultan Azlan Shah Mystery (Part 4) - Malay



 
(Sebelum kami meneruskan siri Misteri Sultan Azlan Shah, kami juga mahukan pembaca menilai satu lagi sudut pandang dari seorang yang menuntut waris Kesultanan Perak, Raja Ahmad Nasir. Blog beliau yang asal tidak dapat diakses, tetapi masih boleh diakses disini. Berikut adalah pandangan Raja Ahmad Nasir tentang siapa Raja Azlan Shah)
 
Siapa Ibu kandung Atan bin Hashim (Azlan Sultan Perak)
 
Salam bahagia.para pembaca yang setia.yang mengikuti laman blog YM Raja Ahmad Nasir.Setiap kali cerita yang disampaikan adalah cerita yang sebenar kepada para pembaca yang bijak pandai cuba lihat dinegara kita ini,adakah undang-undang yang ada,rukun negara yang diujudkan adakah mereka gunakan dengan adil&saksama?
 
Sebagai ketua negara Seri Paduka Yang Dipertuan Agong,majlis Raja-raja atau dikenali Sultan yang memerintah negeri masing-masing dibawah takhta kerajaan negeri yang berdaulat.
 
Didalam negara ini diujudkan Perdana Menteri,iaitu penasihat kepada Agong adalah ahli Politik didalam negara ini dan didalam setiap negeri mempunyai Menteri Besar. Jawatan Penasihat kepada Sultan negeri masing-masing dan juga Ahli Politik.
 
Disini YM Raja Ahmad Nasir mahu para pembaca memahami tugas dan tanggungjawab Seri Paduka Yang Dipertuan Agong &juga Sultan yang memerintah takhta negeri masing-masing. 
 
Bukankah tanggungjawab sebagai seorang Agong sebelum memegang jawatan tersebut telah bersumpah melaksanakan tugas dengan adil,saksama.Seri Paduka Yang Dipertuan Agong juga sebagai Warisan Nabi S.A.W yang beragama Islam menegakkan kebenaran keadillan &bertanggungjawab keatas rakyat jelata.
 
Dimana setiap 5 tahun sekali ditukar ganti mengikut giliran memegang jawatan yang Dipertuan Agong.Bagi Sultan yang memerintah kerajaan negeri pun warisan Nabi S.A.W yang beragama Islam. 
 
Membentuk perpaduan Islam dengan bijaksana,sikap adil dan berkerjasama dengan rakyat.Perdana Menteri adalah Ahli Politik menterajui didalam negeri ini menjalan tugas dan juga memandu dari segi ekonomi,perpaduan ,pentadbiran negara.
 
Begitu juga dengan Menteri Besar ada disetiap negeri bertanggungjawab dibawah perintah Sultan. Disini satu kenyataan bahawa peranan tanggungjawab Agong amat berat kepada agama Islam keseluruhannya dari segi hukum syarak,adat dan fikiran.
 
Sebagai Perdana Menteri atau Menteri Besar tidak boleh sewenang-wenangnya membuat pemerintahan sendiri dalam negara atau negeri.Oleh sebab keujudan Sultan dan berasasnya menakluki negeri masing-masing bukan nya Perdana Menteri atau Menteri Besar. Apabila wujudnya Perdana Menteri atau Menteri Besar mendahului Sultan bererti telah menderhaka kepada Agong dan Sultan-sultan yang memerintah.
 
Dengan erti kata lain LEBIH KUAH DARIPADA SUDU atau KACANG LUPAKAN KULIT.Hanya penting pada diri sendiri dan juga INDAH KHABAR DARI RUPA kerana itulah negara ini menjadi kucar kacir diatas perbuatan mereka tanya disedari.
 
Para pembaca,YM Raja Ahmad Nasir ingin menyampaikan khabaran yang sebenar Azlan(sultan perak) atau Atan bin Hashim nama IBU KANDUNG beliau dan ASAL USUL KETURUNAN.Nama sebenar ibu kandung beliau ialah WAN CIK NUN LOK iaitu adalah nama CINA SIAM.Nama melayu beliau ialah WASIDAH BINTI ABDULLAH,itulah ibu kandung Atan bin Hashim.Ada sepucuk surat yang ditulis oleh TOH PUAN KHATIJAH kepada Atan Bin Hashim atau Azlan(sultan perak). Kata -kata nya begini “LAN,KAMU SEBENARNYA BUKAN ANAK KANDUNG SULTAN YUSUF”tapi sayang surat tersebut telah hilang dari simpana YM Raja Ahmad Nasir.
 
Mungkin juga ada seseorang yang pernah tinggal atau duduk sebumbung dengan nya masa ada surat itu Azlan(sultan perak)memang kenal sangat AYAHANDA YM Raja Ahmad Nasir,Arwah CIKGU AZIZ,Arwah PAK DIN.Kerana itu lah Azlan(sultan perak)Atan Bin Hashim tidak mahu bertemu YM Raja Ahmad Nasir.
 
1. Untuk pengetahuan pembaca yang setia Azlan(sultan perak)Atan Bin Hashim telah mengarah Dato Pengelola Bijaya Diraja Dato Shamsul Bahrin mengutus surat TIDAK DIBENARKAN warisan sebenar mengguna nama RAJA.
 
2.pihak yang menuntut memakai nama Raja hendaklah dapat surat dari Istana terlebih dahulu.
 
A.Kalau pergi ke ibu pejabat istana,pihak istana tidak akan layan-dihalau balik dengan kata-kata yang tidak sepatutnya dilafazkan.
 
B-Beliau merasa takut akan kedudukkan beliau dan keluarga beliau tergugat.
 
3.Bainun adalah darah keturunan “mamak”DKK (DARAH KETURUNAN KELING).
 
A-Ketika dahulu kalau Sultan bernikah dengan orang kebanyakkan menjadi isteri beliau digelar TOH PUAN.Disini terletaknya bahawa Azlan tidak wajar menaruh nama isterinya dengan nama Raja.Sedangkan warisan yang sebenar tidak dibenarkan.Ternyatalah disini sikap&perbuatan beliau telah salah guna diatas kedudukan beliau sekarang adalah salah laku.
 
B-Kalau Bainun boleh gunakan Raja kenapa tidak rakyat jelata menggunakan nama Raja?Apa salahnya sedangkan Bainun keturunan MAMAK!!!………….
Perkahwinan Azlan dan Bainun pada tahun 1955
Para pembaca dapat menilaikan Warisan Tulen Sultan Berdulat dan Penjenayah Penipuan menduduki takhta memutar belitkan dan memalukan Institusi Raja-raja.

WASALAM
 
 MALAYSIANS MUST KNOW THE TRUTH

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.