Followers

Wednesday, October 5, 2011

TERKINI!! Mengapa Mahathir Resah Dengan Belanjawan Pakatan Rakyat? (Video)


Di sebalik pengumuman Belanjawan Kesejahteraan Pakatan Rakyat 2012 yang dibentang oleh Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim di Parlimen tengah hari tadi, nampaknya masih ada seorang manusia yang resah gelisah apabila ditanya pandangannya.

Mahathir mula menunjukkan ketakutannya dengan memperlekehkan belanjawan Pakatan Rakyat yang disifatkannya sebagai tin kosong.

Rupanya dia lupa siapa yang melantik Anwar Ibrahim menjadi Menteri Kewangan paling berpengaruh dari tahun 1991 hingga 1998, selain menjadi Timbalan Perdana Menteri dari tahun 1993 hinggalah dipecat pada 2 September 1998.

 


Dengan kepakaran Anwar Ibrahim menyusun dan merangka strategi ekonomi selama lapan tahun itu membuatkan Mahathir semakin tidak keruan dibuatnya.


Apatah lagi komennya yang tidak langsung mahu menyentuh satu pun cadangan Pakatan Rakyat yang mensasarkan kebajikan buat rakyat yang saban hari mengeluh kehidupan semakin terhimpit.


Tambahan pula, Mahathir tidak langsung nama Anwar disebut sebagai individu yang memang layak menjadi Perdana Menteri kerana sifat takbur dan sombong bahawa hanya dia saja yang layak menjawat jawatan tersebut.


Anwar dalam rumusannya tentang pembentangan belanjawan berkata, nawaitunya hanyalah mahu membebaskan Malaysia dari kekangan kewangan dan kos sara hidup yang semakin menggila tatkala hutang luar negara mencecah RM437 bilion tahun ini.


Tetapi dendam Mahathir terhadap Anwar masih belum padam biarpun Anwar sudah disumbatnya ke dalam penjara enam tahun sebelum akhirnya dibebaskan pada 2004.


Nyatalah kini Mahathir sememangnya mahu Anwar dihapuskan dari radar politik negara sekali lagi, biar apapun kos yang terpaksa ditanggung rakyat dan negara kerana pada firasatnya, Anwar mampu menghancurkan Umno-APCO dan kroni setianya jika pilihanraya umum akan datang tidak lagi berpihak kepada mereka.


Dan Pakatan Rakyat tidak mahu lagi menoleh ke belakang terus mara menawan Putrajaya demi menyelamatkan Malaysia dari kebinasaan mutlak hasil "projek KERAjaan Barisan Najis" sekurang-kurangnya untuk lima tahun lagi.

JALAN PULANG


Senang bila mahu belanja duit yang kita tidak ada." Itu adalah jawapan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad ketika diminta mengulas pembentangan Belanjawan 2012 oleh pembangkang.


Dilaporkan Pakatan Rakyat akan membentangkan belanjawan tahunannya hari ini, tiga hari lebih awal sebelum kerajaan Pusat mengumumkan Belanjawan 2012.


Ia dikatakan sebagai belanjawan alternatif pakatan terbabit sebelum Belanjawan 2012 dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang juga Menteri Kewangan pada Jumaat ini di Dewan Rakyat.


"(Duit) yang kita tak kawal (memang) senang mahu belanja," kata Dr Mahathir kepada wartawan selepas menyampaikan ucaptama pada Forum Kewangan Islam Kuala Lumpur Kelapan 2011 di sini hari ini.


"Kita boleh buat apa pun (seperti) janji mahu bagi 20 peratus royalti minyak. Memang boleh janji sebab tak jadi kerajaan. Janjilah asalkan menang (pilihan raya)," katanya.

Rakyat Marhaen

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.