#70 - Mari Mulakan
Aku cukup tak paham dengan teknik penampalan jalan di Malaysia ni. Kenapa bila ada lobang muncul seperti herpes dipermukaan jalan, hasil tampalan majlis perbandaran mesti tak rata. 90% of the time hasil tambalan tadi akan terbonjol keluar macam jerawat baru nak tumbuh.
Why? Timkai?
Aku pernah tengok mamat tampal jalan ni buat kerja. Ada mini steamroller atau earth compactor. . Kalau dua alatan asas untuk menampal jalan diorang ada apsal hasil tampalan still membengkak? Akibatnya bila aku drive atas tampalan kereta aku rasa macam langgar anak kucing. Oh yes I ran over a few kitten in my lifetime. I thank god that I was listening to some hard rock that day because it drowned the death yelp of kitten.
"MEOWWWWWWWWWWWWWWRRRR WELP..."
I also once ran over a turtle and a biawak. The biawak one was the best because it died instantaneously after I ran over its head. For the next 7 days the the rotting carcass can be seen drying on the road. On day 5 I saw another biawak eating the carcass. CANNIBALISM WINS
Apa obsesi penampal jalan di Malaysia dengan hasil tampalan yang benjol? Adakah sebelum ditauliahkan menjadi seorang penampal jalan profesional, dia bekerja sebagai seorang penggali kubur? I came to this conclusion because the only place where you can fill up a hole and left a bulge afterward is in cemeteries. This is understandable pasal lepas dah sumbat mayat orang dalam lubang, kita ada lebihan isipadu tanah dari isipadu lubang asal. Nak tak nak kena lambakkan tanah yang terlebih tadi diatas kubur.
Didalam kes penampal jalan, lubang yang perlu ditampal tidak digali oleh diorang. Derang perlu datang tampal lubang aje. By right dia boleh agak jumlah isipadu McAdam yang diperlukan bagi menampal lubang yang sedia ada. Macamana boleh terover budget? Mata kero kah? Kalau mata kero takkan semua penampal jalan Malaysia kero matanya? Tengok dari jauh pun boleh nampak hasil tampalan tak sama rata dengan aras asal jalan.
Masa aku dekat UK dulu aku impressed gila dengan cara orang sana tampal jalan. Jalan yang ditampal is smooth and level. Lepas tu parameter lubang yang ditampal tadi dia line up with waterproof sealant (I reckon it was rubber based but I'm not quite sure) . It looked like black paint and works as a selant between the original road surface and the newly laid McAdam. Hasilnya jalan yang ditampal jarang rosak kembali dalam jangka masa terdekat. Lepas tu pulak setiap tampalan di UK cantik potongannya.
Let me explain. Kalau pothole itu bulat, si penampal akan tebuk lubang berbentuk empat segi. This could be a rectangle or a square depending on the dimension of the pothole. These squares and rectangles have four perfect 90 degrees corners. Kesan tampalan tadi akan nampak neat and tidy. Tak sakit mata tengok.
Dekat Malaysia selalunya si penampal jalan main kambus aje lubang bulat tadi dengan tar dari belakang lori. Tak ada prep work tak ada ikhtiar nak make the damn tampalan look nice and tidy. This complete disregard to aesthetic and neatness further increased my suspicion that penampal jalan di Malaysia semuanya memulakan kerjaya mengambus di tanah perkuburan. Tak ada passion pada kerja.
Malaysian edition
Earlier aku ada cakap pasal di UK derang letak tar sealant keliling parameter tampalan. Di Malaysia aku tak nampak lagi penggunaannya. Akibat ketiadaan sealant antara jalan asal dan tampalan, air meresap masuk in between the boundary layer gap. Bila hujan turun ruang yang pada mulanya kecil akan menjadi semakin besar. At the end of the day the tampalan will evolve back into a potholes in a few months time. Lepas tu hire balik the same chokia penampal jalan who did the original work. The vicious cycle begins.
Kita sebagai pengguna jalan raya hanya boleh cakap WTF aja la bila tayar kereta terjerumus dalam lubang yang sama!
That is why the Malaysian road patchwork is my #70 Modern Wonders of Malaysia.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.