Followers

Thursday, December 31, 2009

SELCAT Siasat Semua ADUN Termasuk ADUN PR

Sesi Pendengaran Awam Terbuka Jawatankuasa Pilihan Khas, Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan atau SELCAT akan bersidang 25 Januari ini.

Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor Teng Chang Khim berkata siasatan keatas peruntukan Adun-Adun Selangor sesi 2008 dan 2009 akan disambung dalam persidangan ini.


Sesi sebelum ini menyaksikan pegawai-pegawai daerah serata Selangor dipanggil untuk memberi keterangan ke hadapan jawatankuasa SELCAT.


SELCATt mengundang kontroversi selepas membongkar penyelewengan wang pembayar cukai Selangor oleh isteri kepada bekas Menteri Besar Dr Mohd Khir Toyo.


Disiarkan secara langsung melalui siaran internet di www.tvselangor.com, Teng berkata SELCAT turut beriya-iya untuk menyiasat peruntukan di Dun-Dun Pakatan Rakyat.


"Ramai juga sengaja memutarbalitkan dan mengelirukan rakyat dengan menyatakan SELCAT ini membongkar kelemahan pemerintahan yang lalu. Ini sebenarnya adalah satu kenyataan yang jahat kerana dalam proses menyiasat peruntukan ADUN kita akan menyiasat peruntukan tahun 2008 bererti melibatkan zaman pemerintahan lalu dan sekarang,”katanya.


Teng berkata demikian ketika ditemubual Apa Khabar Selangor semalam.


Beliau menjelaskan peranan SELCAT pertama sekali adalah mendemokrasikan urustadbir kerajaan negeri untuk pemantauan pembayar cukai.


SELCAT turut berfungsi memastikan pentadbiran kerajaan negeri cekap, amanah dan berkesan setimpal dengan pungutan cukai tahunan kerajaan negeri.


“Jawatankuasa dewan bertujuan untuk membantu dewan kerana dalam proses menyemak pentadbiran dewan ia membuat rumusan, laporan dan membuat cadangan dalam laporan tersebut. Tujuannya adalah untuk membantu memperkemaskan lagi pentadbiran kerajaan,"katanya.

sumber: tvselangor

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.