Followers

Thursday, December 17, 2015

HIDUP : JANGAN MENYUSAHKAN !!

Ismaily Bungsu C's photo.

SEJAK dulu, saya punya konsep bahawa hidup ini harusnya berjanji kepada diri sendiri untuk tidak menyusahkan orang lain. Usahalah berdikari dan atasi setiap masalah diri tanpa bantuan sesiapa kecuali/pun jika terlalu berat sangat.

Kenapa demikian?

Bila sesuatu masalah itu bisa diatasi dengan cara mendapatkan bantuan orang lain, maknanya kita sudah termakan budi meski yang tadi berbudi tidak merasakan begitu hakikatnya tetapi kita yang menerima tetap merasakan kecuali mereka yang memang tak peka keadaan.

Kala termakan budi meski sedikit maknanya kita terikat dan kalau budi itu besar dan hebat, maka secara tidak langsung kita akan menjadi hamba yang kekadang kebebasan bersuara atau menyatakan yang benar terasakan serba salah.

Begitulah

Memang begitulah prinsip saya dan prinsip ini sudah saya ajarkan kepada anak-anak dan terserahlah kepala mereka untuk mengamalkannya.

Barangkali yang perlu kita rasanya termakan budi hanyalah bila kita mati, itu bakal dimandikan dan urusan2 lain hingga nanti dikebumikan sebab kala kita mati pasti kita tidak bisa mengurusnya sendiri.



ISMAILY BUNGSU
sabah

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.