Followers

Friday, December 4, 2015

Haji Hadi Dan MP PAS Ponteng Parlimen... Apa Sudah Jadi?


APAKAH TUGAS AHLI PARLIMEN ATAU ADUN?

Saya semakin hairan sebenarnya. Apakah tugas utama dan keutamaan seseorang Ahli Parlimen atau ADUN?

Sama ada hadir ke dewan setiap masa atau hal-hal lain dl luar dewan ketika dewan dijadualkan bersidang. Apabila ditegur atau didedahkan maka akan adalah jawapan-jawapan seakan-akan 'bangau oh bangau'.


Jadual persidangan telah ditetapkan lebih awal. Jika ada urusan lain sepatutnya ia hendaklah ditentukan pada masa yang tidak bertembung dengan jadual persidangan. Susah sangatkah untuk menyelaraskan jadual?

Saya lebih hairan apabila penyokong-penyokong mana-mana pemimpin begitu ta'asub sehingga sebarang teguran terhadap ketidak hadiran pemimpin akan dibalas dengan bermacam-macam alasan dan hujah bahkan si penegur akan diberi amaran, "Jaga-jaga! Nanti jadi fitnah!".

ISUNYA, kenapa tidak hadir ke dewan ketika dewan sedang bersidang!!! ltu sahaja!!! Ini sahaja yang saya hendak tahu sebagai non-political person.

~ Ustaz Zamri Zainal Abidin

Catatan:
Status Ulama dunia di katakan tidak dapat hadir ke Parlimen untuk menjalankan tugas berbahas dan bersidang. Apakah tanggung jawab ini sengaja di lepaskan kerana kesibukan perkara lain. Sepatutnya orang yang faham ugama patut menunjukkan suri tauladan kepada yang lain.

Jika tidak berkemampuan jangan bertanding PRU untuk menjadi ahli Parlimen. Jika inilah sikap ahli parlimen yang menggunakan Al Quran sebagai dalil di dalam berhujah, apakah hujah dan dalil selalu sangat tidak hadir sidang parlimen?

Jangan menghalalkan cara. Rakyat Malaysia juga boleh berfikir. Jangan anda ingat, anda punya kuasa di dalam sesuatu parti sudah di kira boleh berbuat apa sahaja.

Malangnya penyokong tegar gagal berfikir dengan matang. Setiap kali pemimpin mereka tidak hadir sidang Parlimen ada saja jawapan yang kurang munasabah di berikan kerana doktrin taksub melampau yang telah bersarang di benak mereka.

Sepatutnya adalah hak pengikut menegur pemimpin. Seperti kata Laksamana Bentan:

"Raja adil raja ku sembah(hormat)..
Raja zalim raja ku sanggah(tentang)..".


Tapi apakan daya, budaya berfikir tidak tersemat di hati pengikut. Apa sahaja yang pemimpin buat di sambut dengan senang hati malah di carikan pelbagai alasan untuk menepis segala kesalahan pemimpin.

Akhirnya pemimpin mula menjadi rakus sanggup bertindak apa sahaja kerana pasti akan di bela oleh para pengikut tegar. Majukan rakyat Malaysia.?

Admin 


~UAA SUPPORTERS

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.