Followers

Saturday, November 21, 2015

Obama ikrar timbulkan isu ketelusan dengan Najib


Presiden Amerika Syarikat Barack Obama berjanji untuk membangkitkan isu ketelusan dalam tadbir urus dalam perbincangannya dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

"Saya akan lakukannya. Saya perlu akui saya akan melakukannya juga tetapi sekarang saya sedang mendengar daripada anda, saya pasti akan lakukannya," kata Obama pada sesi perbincangan di Inisiatif Pemimpin Muda Asia Tenggara (YSEALI) di Universiti Kolej Taylors di Subang Jaya, hari ini,

Kira-kira 500 peserta menghadiri acara tersebut.

"Amerika Syarikat perlu sedikit berhati-hati kerana kita adalah sebuah negara besar dengan banyak pengaruh dan ada pula yang mengatakan mereka tidak mahu kita campur tangan dalam urusan dalaman negara mereka," katanya ketika menjawab satu soalan daripada felo YSEALI.

Obama diminta mendesak Najib supaya lebih telus dengan institusi-institusi negara ini, khususnya berkaitan dengan SPRM, Bank Negara dan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) yang terlibat dalam siasatan ke atas firma pelaburan negara 1MDB yang Najib turut terpalit.

Peserta juga mahukan Obama menangani isu "sistem keadilan Malaysia yang gagal" dan menimbulkan isu kekangan kebebasan bersuara dalam pertemuannya dengan Najib.

"Negara menjadi terbaik apabila rakyat mempunyai suara yang dihormati, di mana akhbar boleh melaporkan kepada apa yang berlaku dan apabila rakyat boleh berhimpun secara aman," kata Obama.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.