Followers

Thursday, November 26, 2015

MENJADI BINATANG

Bang Maily II's photo.

Ketika Andalusia bercahaya, barat ketika itu gelap tidak bersinar. Hakikat jelas Andalusia sumber segala ilmu yang hebat dan itu sebab katanya penyair german apa saja yang anda cari di Andalusia semuanya ada termasuk susu burung.

Raja Peranchis kedua belajar di Andalusia dan kemudian banyak karya Ibnu sina, Kindi, Kaldum dan sebagainya ia arahkan diterjemah ke bahasa barat dan kesannya barat yang gelap di abad 6-11 tiba2 menjadi bercahaya.

Kemudian dari itu ilmu tumbuhan, kedoktoran, sain dan sebagainya mula berkembang dan abad ke-12 Andalusia menjadi mundur kesan tidak lagi berpandukan Al Quran dan hadis Nabi.

Sekarang rata2 kita melihat barat/memandang ke barat dan apa saja yang datang dari barat seolah semuanya baik dan kitapun rata2 mengangkat barat dan menamakan barat sebagai sumber ilmu yang baik.

Memang tidak dinafikan di barat itu ada yang baik dan sesuai dengan ajaran Islam dan tidak bertentangan dengan al quran dan hadis nabi, tetapi ada diantara ilmu yang diajarkan di barat itu menyebabkan kita menjadi binatang jalang dan bangsat.


BANG MAILY
sabah
26/11/2015

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.