Followers

Tuesday, November 17, 2015

Gaji pekerja swasta rendah, Najib gesa majikan kongsi keuntungan

 Sektor swasta negara disarankan berkongsi keuntungan syarikat dengan kakitangan mereka dengan menetapkan kadar pampasan sekurangnya 40% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) menjelang tahun 2020, kata Datuk Seri Najib Razak. – Gambar fail The Malaysian Insider, 16 November, 2015.
Sektor swasta negara disarankan berkongsi keuntungan syarikat dengan kakitangan mereka dengan menetapkan kadar pampasan sekurangnya 40% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) menjelang tahun 2020, kata Datuk Seri Najib Razak.

Sektor swasta negara disarankan berkongsi keuntungan syarikat dengan kakitangan mereka dengan menetapkan kadar pampasan sekurangnya 40% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) menjelang tahun 2020, kata Datuk Seri Najib Razak.

Sektor swasta negara ini disarankan berkongsi keuntungan syarikat dengan kakitangan mereka dengan menetapkan kadar pampasan sekurangnya 40% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) menjelang tahun 2020, kata Datuk Seri Najib Razak.

Perdana menteri berkata, di Malaysia, peratusan pampasan pekerja berada pada pada 34% kepada KDNK pada 2014, dan majikan perlu meningkatkannya bagi mencapai status negara maju berpendapatan tinggi menjelang Wawasan 2020.

"Dalam menangani isu M40, sektor swasta juga memainkan peranan penting dalam memastikan rakyat Malaysia mendapat agihan pendapatan secara adil," katanya, merujuk kepada golongan isi rumah berpendapatan 40% pertengahan.

"Kini di Malaysia, peratusan pampasan pekerja adalah pada kadar 34% kepada KDNK pada 2014, dan ini adalah rendah jika dibandingkan dengan paras negara maju yang kita hendak capai," kata Najib, dalam blognya.

Beliau berkata, melalui kaedah itu, kakitangan syarikat swasta mampu mengharapkan pendapatan yang lebih adil daripada syarikat tanpa menjejaskan produkriviti mereka.

"Saya menyeru majikan supaya lebih inklusif dalam perkongsian pai ekonomi dan keuntungan syarikat agar dapat mencapai sasaran pampasan pekerja sekurangnya 40% kepada KDNK pada 2020.

"Dengan ini, kakitangan boleh mengharapkan pendapatan yang lebih saksama daripada syarikat mereka tanpa menjejaskan produktiviti," katanya.

Najib sebelum ini membentangkan Bajet 2016 dengan tema Mensejahtera Kehidupan Rakyat di Dewan Rakyat, Parlimen.

Bajet 2016 itu katanya merupakan satu belanjawan inklusif yang dapat menangani keadaan ekonomi semasa.

"Ia penting untuk kerajaan memastikan golongan M40 terus memaksimumkan potensi sepenuhnya dengan merealisasikan aspirasi mereka yang mana mereka turut diperuntukkan dengan asas kewangan yang selesa supaya dapat meningkatkan kuasa beli atau meningkatkan simpanan bagi persaraan," katanya.

Tambahnya lagi, golongan M40 adalah sangat penting kepada kesejahteraan negara kerana mereka adalah tunjang kepada perbelanjaan penggunaan dan pelaburan swasta kita.

"M40 juga merupakan satu kumpulan yang kritikal untuk sumber manusia, pelaburan dan keusahawanan," katanya.

Beliau turut berkata, strategi yang digariskan dalam Bajet 2016, akan menggalakkan peningkatan mobiliti sosial, manakala pada masa sama, memupuk nilai kekeluargaan yang sebenar sebagaimana budaya kita.

"Untuk mempunyai asas ekonomi yang kuat dan berdaya saing, kita memerlukan golongan M40 yang kuat dan berdaya saing juga."


- See more at: http://www.themalaysianinsider.com.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.