Followers

Saturday, November 21, 2015

Bantahan TPPA sambut Obama Khairil Ashraf


bantah_obama_600

Malaysia seharusnya tidak berkrompomi dengan menandatangani perjanjian TPPA itu kerana ia akan menunjukkan negara ini menjadi lemah

KUALA LUMPUR: Kehadiran Presiden Amerika Syarikat Baracak Obama ke Malaysia disambut dengan bantahan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA).

Lebih 20 orang yang terdiri daripada ahli Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dan Parti Sosialis Malaysia (PSM) mengadakan bantahan itu di hadapan bangunan Kedutaan Amerika Syarikat.

Mereka turut membawa plakad yang bertulis ‘war disney’ dan ‘killer’.

Empat orang daripada wakil kumpulan yang datang untuk membuat bantahan itu meletakkan memorandum berkenaan di luar bangunan kedutaan.

Pengasas SAMM, Badrul Hisham Shaharin berkata, Malaysia seharusnya tidak berkrompomi dengan menandatangani perjanjian TPPA itu kerana ia akan menunjukkan negara ini menjadi lemah.

“Malaysia ada maruahnya. Apabila perjanjian TPPA ini ditandatangani, ia akan menunjukkan kita lemah. Ia akan memalukan, menghina dan menghakis kedaulatan negara,” katanya kepada pemberita di hadapan Kedutaan Amerika Syarikat pada Jumaat.

Badrul Hisham yang dikenali dengan panggilan Chegubard berkata, sebab utama memorandum itu tidak diserahkan kepada wakil kedutaan berkenaan secara formal adalah ekoran mereka tidak mahu menghormati negara kuasa besar itu.

Dalam pada itu Setiausaha Agung PSM, A. Sivarajan mendakwa, kehadiran Obama pada Sidang Kemuncak ASEAN itu adalah untuk memujuk Malaysia supaya menandatangani TPPA.

“Itu sahaja tujuan dia datang ke sini. Ini kali kedua Obama datang ke Malaysia dan ia menunjukkan betapa terdesaknya untuk menjamin kepentingan korporat besar AS di rantau Asia Pasifik,” jelasnya.

Bantahan tersebut turut akan diadakan esok jam 2 petang yang akan bermula dari Kuala Lumpur City Center (KLCC) dan berakhir di Jalan Ampang.


FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.