Followers

Monday, October 19, 2015

Zahid kata Kerajaan sedia jawab isu panas.. tapi bila usul tentang tol naik dipersoal kenapa usir keluar MP DAP ni?


Melaporlah lidah rasmi UMNO pada 17 Oktober yang lalu.. kononnya Kerajaan sudah bersedia untuk menjawab isu-isu panas yang bakal dibangkitkan oleh pembangkang dalam Persidangan Dewan Rakyat yang bakal diadakan pada 19 Oktober ini (hari ini).

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, setiap kali berlangsung Persidangan Dewan Rakyat, akan ada isu-isu hangat dibangkitkan oleh pihak pembangkang.

Justeru, kata beliau, kerajaan tidak terkejut dengan isu-isu baharu dibangkitkan oleh mereka akan melibatkan kes-kes siasatan yang sedang dijalankan oleh agensi-agensi penyiasat seperti 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

“Dalam hal ini, kita bukan sahaja bersedia menyiapkan jawapan tetapi mereka (pembangkang) harus bersedia menerima jawapan-jawapan yang diberikan oleh pihak kerajaan.

“Kita bagi penjelasan dan mereka harus berlapang dada menerima jawapan rasmi itu sebagai penjelasan yang tidak boleh diputar belitkan dengan lontaran atau pandangan yang berbeza,”

Kata Zahid tu.. laporan oleh lidah rasmi UMNO sepenuhnya bolehlah dibaca di ( SINI )

Tapi..

Dua anggota parlimen DAP, Lim Lip Eng (Segambut) dan Gobind Singh Deo (Puchong) diarah keluar dewan hari ini. 
Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengeluarkan arahan itu selepas Lim campur tangan dalam prosiding parlimen, apabila bangun bertanya kenapa usul membincangkan isu kenaikan kadar tol ditolak. 
Gobind pula diarah keluar selepas mengkritik Pandikar ketika cuba mempertahankan Lim. 
Lim berhujah, usul itu tidak harus ditolak terdapat ruang untuk itu. 
Pandikar bagaimanapun percaya Lim bertujuan mengganggu prosiding dewan. 
Enggan duduk kembali di kerusinya, speaker mengarahkan pegawai parlimen untuk membawa beliau keluar. 
Apabila Gobind bangun, Pandikar berkata usul itu tidak perlu disegerakan dan boleh dibincangkan dalam perbahasan belanjawan 2016 selepas ini. 
Gobind kemudian berkata seseorang speaker mesti jujur ketika membuat keputusan menyebabkan Pandikar memarahinya yang didakwa mempersoal integriti beliau.

Pada sidang media di lobi Parlimen selepas itu, kedua-dua ahli Parlimen tersebut mempersoalkan tindakan speaker itu yang bukan sahaja menolak usul, namun mengarahkan mereka keluar Dewan. 

Gobind berkata, Speaker sewajarnya memberi penjelasan dan alasan kukuh di sebalik penolakan usul memandangkan ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok juga memberitahu usulnya tidak diterima.

Beliau berkata alasan yang diberikan speaker amat tidak masuk akal kerana menyatakan ada usul lebih penting yang harus disegerakan dan cuma satu usul diterima dalam satu hari.

"Speaker berkata, Dewan menerima usul Teresa. Namun Teresa memberitahu kami, usul beliau juga ditolak. Kerana itu kami mahu speaker mempertimbangkan dan memberikan alasan.

"Kami tidak tahu kenapa beliau (Pandikar) marah-marah. Beliau harus mengawal kemarahan, tidak harus datang ke Parlimen, kemudian marah-marah dan tolak," katanya.

Beliau dan juga Lim turut menggesa speaker menulis surat kepada mereka bagi memberikan penjelasan, bukannya hanya membiarkan mereka membuat andaian.

"Sebagai ahli Parlimen, memang tugas kita untuk bercakap.

"Walaupun betul prosesnya, Speaker mengarahkan untuk diam dan duduk, sebagai speaker kita berpendapat seharusnya ahli Parlimen diberi peluang untuk menjelaskan terdahulu sebelum membuat keputusan," katanya.

Beliau turut berkata tidak mempunyai maklumat sampai bila penggantungan dari sidang Dewan itu berkuatkuasa.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.