Followers

Thursday, October 1, 2015

Pakatan Harapan beri kerajaan negeri Selangor masa tukar nama !!

Penubuhan pakatan baharu menyebabkan Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali (kiri) dalam keadaan tersepit kerana kerajaan negeri bergantung kepada sokongan 13 wakil rakyat PAS dan 3 exco untuk bergerak. – Gambar fail The Malaysian Insider, 1 Oktober, 2015.
Pakatan Harapan beri kerajaan negeri Selangor masa tukar nama Gabungan parti pembangkang baharu tidak beri tekanan kepada kerajaan negeri Selangor supaya isytihar dirinya kerajaan Pakatan Harapan.

Gabungan parti pembangkang baharu tidak beri tekanan kepada kerajaan negeri Selangor supaya isytihar dirinya kerajaan Pakatan Harapan

Gabungan parti pembangkang baharu tidak akan tergesa-gesa menekan kerajaan negeri Selangor mengisytiharkan dirinya kerajaan Pakatan Harapan, ketika timbul persoalan mengenai masa depan negeri terkaya Malaysia itu susulan pembentukannya baru-baru ini.

Ini kerana, pemimpin mereka memahami pepatah Melayu yang berbunyi, lain padang lain belalang; oleh itu, lain negeri lain pula pendekatan diambilnya. 
Demikian pendirian mereka dalam menentukan hala tuju kerjasama pakatan itu dengan PAS yang tidak menyertai gabungan itu, susulan hubungan tidak baik dengan DAP, bekas rakan sekutu dalam Pakatan Rakyat (PR) yang kini terkubur.

Pakatan baharu, yang terdiri daripada PKR, DAP dan Parti Amanah Negara (Amanah), menyebabkan Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali dalam keadaan tersepit kerana pentadbirannya bergantung kepada sokongan 13 wakil rakyat PAS dan 3 exco PAS untuk terus berjalan.

Kalau di Pulau Pinang, pimpinan kerajaan negeri mengumumkan dirinya negeri Pakatan Harapan beberapa hari selepas ia terbentuk pada 22 September lalu, perkara yang sama tidak akan dipaksa ke atas Selangor.

"Suasana Pulau Pinang berbeza dengan di Selangor dan juga Kelantan," kata Khalid Samad, pengarah komunikasi Amanah kepada The Malaysian Insider.

"Kita akan berikan masa kepada pimpinan di Selangor untuk menggunakan kebijaksanaan mereka dalam menguruskan negeri ini," katanya yang juga ahli Parlimen Shah Alam. Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng isytihar negeri itu kini adalah kerajaan Pakatan Harapan, bukan lagi Pakatan Rakyat.

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng isytihar negeri itu kini adalah kerajaan Pakatan Harapan, bukan lagi Pakatan Rakyat.

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng mengisytiharkan kerajaan Pulau Pinang kini adalah kerajaan Pakatan Harapan bukan lagi kerajaan PR. Ekoran pengumuman itu, secara perlahan-lahan, pimpinan Amanah akan mengambil tempat pimpinan PAS dalam pentadbiran kerajaan negeri.

Ini termasuk sebagai Penyelaras Dewan Undangan Negeri (DUN), Majlis Agama Islam Pulau Pinang (Maipp), majlis bandaraya dan perbandaran sehinggalah peringkat terendah iaitu Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK), kata sumber The Malaysian Insider. 
Difahamkan, hampir 500 pimpinan PAS di semua peringkat terlibat dengan jawatan dalam kerajaan negeri Pulau Pinang ketika PR masih terbentuk. Empat Penyelaras DUN yang diwakili PAS,

iaitu di kawasan Sungai Dua, Bayan Lepas, Permatang Berangan dan Penaga, akan digantikan dengan wakil Amanah. Penyelaras DUN, yang menerima elaun tetap RM3,500 sebulan dari kerajaan negeri, umpama wakil rakyat yang dilantik kerajaan negeri di kawasan yang mereka kalah dalam pilihan raya umum lalu.

Ketika kedudukan Yang Dipertua Maipp Datuk Salleh Man akan terus kekal sehingga tempohnya tamat kerana pelantikannya dibuat Yang Dipertuan Agong, kedudukan ahli Maipp daripada PAS,

Afnan Hamimi Mohd Taib, bakal tergugat. Namun kedudukan seorang lagi wakil PAS dalam Maipp, Rosidi Husin akan kekal kerana beliau menyertai Amanah.

Dua wakil PAS dalam majlis kerajaan tempatan juga akan terus gugur selepas meletakkan jawatan sebelum ini manakala 2 lagi akan dilantik semula kerana menyertai Amanah.

Sehubungan itu, penyokong Pakatan Harapan, khasnya akar umbi DAP dan Amanah tertanya-tanya bila kerajaan negeri Selangor pimpinan Azmin, yang juga timbalan presiden PKR, akan membuat pengisytiharan sama seperti Lim di Pulau Pinang.

Penubuhan pakatan baharu menyebabkan Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali (kiri) dalam keadaan tersepit kerana kerajaan negeri bergantung kepada sokongan 13 wakil rakyat PAS dan 3 exco untuk bergerak. –

Gambar fail The Malaysian Insider, 1 Oktober, 2015.

Penubuhan pakatan baharu menyebabkan Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali (kiri) dalam keadaan tersepit kerana kerajaan negeri bergantung kepada sokongan 13 wakil rakyat PAS dan 3 exco untuk bergerak. –

Gambar fail The Malaysian Insider, 1 Oktober, 2015.

Bagi pimpinan Pakatan Harapan, kedudukan kerajaan negeri Selangor perlu distabilkan kerana baru setahun lalu ia bergoncang akibat dari Langkah Kajang dan penukaran menteri besar.

PAS mempunyai jumlah Ahli DUN yang besar di Selangor, iaitu 15 (kini 13 selepas 2 menyertai Amanah), sama dengan DAP, manakala PKR mempunyai 13.

Kedudukan Pakatan Harapan juga perlu distabilkan kerana ia baru dibentuk, apatah lagi Amanah belum selesai dengan perubahan nama dan struktur selepas ditukarkan dari pertubuhan asal, Parti Pekerja-pekerja Malaysia.

"Bila Pakatan Harapan sudah mantap dengan strukturnya dan kami pun di Amanah sudah terbentuk dengan lengkap dan sudah mantap, kita akan bincang perkara ini. "Kita berilah masa dan ruang kepada PAS untuk memikirkan kembali sikap mereka kerana kami masih percaya PAS perlu menyertai pakatan ini," kata Khalid.

Katanya, jika PAS tetap tidak mahu bersama Pakatan Harapan, pimpinan gabungan pembangkang baharu itu akan membuat keputusan setelah memberikan peluang semaksimum mungkin kepada parti Islam itu. 
"Mungkin kita akan bentuk kerajaan campuran antara Pakatan Harapan dengan PAS di Selangor," kata Khalid.

Beliau turut berpandangan, sikap pimpinan PAS di Selangor agak berbeza dengan sikap pimpinan PAS di peringkat pusat yang katanya, lebih dipengaruhi PAS Terengganu. 
"Antara punca krisis dalam PAS ialah apabila pimpinan pusat, yang kebanyakannya dari Terengganu, mahu memaksakan pendirian PAS Terengganu kepada negeri lain yang sangat berbeza suasananya," katanya.


Khalid berkata, selepas muktamar pada Jun lalu meluluskan tanpa bahas usul memutuskan hubungan dengan DAP, PAS Selangor mengambil keputusan mencadangkan satu muktamar khas diadakan bagi mengubah balik keputusan itu. Ini kerana, katanya, PAS tidak ada masalah yang besar dalam hubungan dengan DAP dan mereka saling memerlukan satu sama lain dalam konteks Selangor.


Posted & copy by RAKYAT MARHAEN

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.