Followers

Friday, October 9, 2015

Dr M mahu lihat 'bekas TPM' jadi perdana menteri??

Bekas Perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mahu melihat bekas timbalan perdana menteri menjadi pemimpin yang mengetuai negara.
 
Diwawancara majalah The Diplomat, Dr Mahathir, 90, bagaimanapun tidak menamakan pemimpin itu jika beliau bermaksud Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang pecat oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Julai lalu.

Ditanya wartawan, Joyce Lee mengenai pemimpin mana yang beliau fikirkan akan menjadi perdana menteri, Dr Mahathir menjawab: "Saya rasa biasanya ia mungkin bekas timbalan presiden Umno".

Ditanya lanjut nama yang khusus, Dr Mahathir berkata mungkin bekas timbalan perdana menteri.

"Tapi sekarang, sudah tentu, banyak perkara lebih terbuka," katanya.

Walaupun ditukar kepada Naib Presiden Umno Datuk Seri Zahid Hamidi sebagai timbalan perdana menteri, tetapi Muhyiddin masih lagi timbalan presiden Umno.

Mahatir begitu lantang mengkritik Najib sejak April lalu susulan isu 1MDB, dan dengan nilai mata wang Malaysia merosot berbanding dolar AS, bekas perdana menteri itu dengan berterus terang kepada Najib.

Ditanya bagaimana untuk memulihkan keyakinan pelabur kepada Malaysia, Dr Mahahtir yang mengetuai negara selama 22 tahun berakta beliau merasakan jika Najib berundur, keyakinan itu dapat dikembalikan.

Beliau juga mengakui ia bukan satu perkara yang mudah tetapi tetapi ssemua perkara boleh diselesaikan jika PM tidak berada di situ.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.