Followers

Wednesday, September 23, 2015

Umno hantar surat tunjuk sebab Saifuddin hadir majlis pembangkang


 Umno hantar surat tunjuk sebab Saifuddin hadir majlis pembangkangUmno petang ini menghantar surat tunjuk sebab kepada bekas timbalan menteri, Datuk Saifuddin Abdullah, selepas tindakannya menghadiri majlis anjuran parti pembangkang, perasmian Pakatan Harapan pagi ini.

Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor mengesahkan surat tersebut sudah dihantar dan Saifuddin diberikan 14 hari untuk menjawabnya.

"Kita sudah menghantar surat tunjuk sebab kepada beliau (Saifuddin).
"Kemudian dalam tempoh 14 hari, Saifuddin perlu menjawab dan menjelaskan sebab beliau ke program pembangkang.

"Kalau tidak dijawab, beliau akan dibawa ke Lembaga Disiplin," kata Tengku Adnan semasa menghubungi The Malaysian Insider hari ini.

Terdahulu hari ini, Tengku Adnan berkata, Umno akan menyiasat mengenai kehadiran Saifuddin dalam program pembangkang hari ini sebelum membuat keputusan mengambil sebarang tindakan disiplin terhadapnya.Tengku Adnan berkata, biar siasatan selesai sebelum sebarang tindakan diambil ke atas bekas ahli Parlimen Temerloh itu.

Saifuddin yang juga ketua pegawai eksekutif Yayasan Gerakan Kesederhanaan Global (GMM), hari ini hadir ke program pelancaran Pakatan Harapan, tetapi atas kapasiti sebagai pengerusi Akademi Belia.

Tengku Adnan bagaimanapun tidak menyatakan sama ada tindakan Saifuddin itu melanggar disiplin parti walaupun hadir bukan atas kapasiti sebagai seorang ahli Umno.

Tiga parti pembangkang hari ini terdiri daripada PKR, DAP dan parti baharu serpihan PAS, Parti Amanah Negara (Amanah) secara rasmi membentuk Pakatan Harapan sebagai wadah baharu selepas Pakatan Rakyat berkubur.
Saifuddin sebelum ini juga lantang menyuarakan ketidakpuasan hatinya terhadap pemerintah Barisan Nasional. –TMI

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.