Followers

Sunday, September 13, 2015

HAKIKATNYA "EKONOMI MALAYSIA MASA KINI" YANG WAJIB ANDA KETAHUI & SEDARI


1. Selepas Malaysia Airlines @ MAS menamatkan perkhidmatan 6000 orang pekerjanya Jun tahun ini, kilang NAZA di Gurun Kedah juga turut menamatkan perkhidmatan 300 org kakitangan mereka pada Ogos lepas..

2. Kilang CCM di Shah Alam tlh ditutup. 200 org pekerja telah hilang pekerjaan..

3. Kilang Ansell dan JVC juga di Shah Alam juga telah ditutup. 200 hingga 300 pekerja juga hilang pekerjaan..

4. RHB Bank dikatakan akan memberhentikan 2000 org pekerja melalui VES @ Voluntary Exit Scheme. Ianya dilakukan selps CIMB Bank membuang 1800 org pekerja di Malaysia dan 2200 org di Indonesia..

5. Maybank telah dan sedang melaksanakan ERS @ Early Retirement Scheme. Tidakk dapat dipastikan jumlah pekerja yg bakal ditamatkan perkhidmatannya..

6. Kuwait Finance House akan menutup seluruh operasi dan perniagaan mereka di Malaysia. Rundingan sedang dijalankan dengan bank yg akan mengambil alih operasi mereks termasuk aset dan liabiliti. Bila berlaku M&A @ Merger & Acquisition atau buy over, sebahagian kakitangan akan ditamatkan perkhidmatan mereka..

7. Sehingga hari ini ringgit terus jatuh berbanding USD kpd RM4.35. Dan dijangkakan ringgit akan terus jatuh sehingga akhir tahun ini..
8. Kadar inflasi akan terus meningkat, pengangguran akan terus bertambah, dan kuasa beli akan berkurang khususnya pada tahun 2016 kelak..

9. Sektor2 swasta sedang dalam proses mengurangkan kakitangan dan pengambilan kakitangan baru dibekukan..

10. Kerajaan akan mengurangkan bajet kepada semua kementerian. PM Najib dah bagi isyarat semlm di mana beliau menyeru pihak universiti2 awam mengambil inisiatif mencari dana sendiri dan tidak hanya bergantung kepada bantuan kerajaan..

11. Suasana politik dan ekonomi yg tidak stabil menghalang pelabur dari luar negara untuk melabur di Malaysia. Kesannya ekonomi tidak berkembang dan peluang pekerjaan gagal diwujudkan..

12. Lemahnya nilai ringgit dan meningkatnya inflasi menyebabkan kerajaan terpaksa mengimport barang2 dari luar negara dengan harga yg lebih mahal dan membayar hutang dengan nilai yg lebih tinggi..

13. Kesannya ialah cukai yg lebih tinggi akan dikenakan kepada para peniaga yg akan mengakibatkan kenaikan harga barang dan perkhidmatan..

14. Kesan kepada rakyat juga akan lebih buruk di mana selain dari terpaksa membayar dengan lebih mahal untuk barangan dan perkhidmatan, subsidi juga akan ditarik seperti yg telah dilakukan terhadap harga petrol dan diesel. Subsidi2 yg lain juga akan ditarik atau dikurangkan. Kuasa beli akan semakin jatuh..

15. Walaupun ekonomi tidak memberangsangkan, harga rumah tetap saja semakin meningkat. Dari itu bank2 akan mengetatkan syarat pinjaman sekaligus menyebabkan proses membeli dan memiliki rumah semakin sukar..

Note: Semuanya itu dalah petanda Malaysia kini sedang dan akan melalui krisis ekonomi yg teruk dan pihak yg akan terjejas dengan teruk pastinya rakyat jelata khususnya yg tiada pendapatan tetap, berpendapatan rendah, dan sederhana. 
 
Ditambah dengan krisis politik yang semakin meruncing, masa depan negara khususnya kepada generasi muda dan generasi yg akan datang dilihat semakin kelam dan suram..

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.