Putrajaya perlu timbang semula keputusan lantik konsortium Malaysian
Resouces Corp Bhd (MRCB) dan George Kent (M) Bhd sebagai rakan
penyampaian projek (PDP) untuk projek Transit Aliran Ringan Laluan 3
(LRT3) dari Bandar Utama ke Klang, kata sumber industri.
Putrajaya perlu menimbang semula keputusan melantik konsortium Malaysian Resouces Corp Bhd (MRCB) dan George Kent (M) Bhd sebagai rakan penyampaian projek (PDP) untuk projek Transit Aliran Ringan Laluan 3 (LRT3) dari Bandar Utama ke Klang, kata sumber industri.
Menurut sumber, walaupun Prasarana Malaysia Berhad sudah mengumumkan
pelantikan MRCB – George Kent pada sidang media 4 September lalu, ia
menimbulkan banyak persoalan memandangkan syarikat berkenaan menawarkan
harga lebih tinggi daripada ditetapkan Prasarana iaitu sebanyak RM9
bilion.
Berdasarkan dokumen yang dilihat The Malaysian Insider, konsortium MRCB –
George Kent memasuki harga tender sebanyak RM11.5 bilion dengan
menduduki tempat ketiga terendah daripada 6 penender.
Manakala konsortium UEM memasuki harga tender berjumlah RM9.88 bilion
dan pembida paling rendah pula menawarkan harga paling rendah iaitu
RM9.5 bilion.
Sumber rapat dengan
pemilihan LRT3 berkata, pengumuman melantik MRCB – George Kent amat
mengejutkan industri pembinaan sistem transit aliran ringan negara
memandangkan George Kent sememangnya diketahui mempunyai masalah dengan
pembinaan projek LRT jajaran Ampang yang terlewat setahun daripada
dijadualkan.
“Walaupun, syarikat berkenaan mendakwa masalah kelewatan berkenaan bukan
berpunca daripada mereka tetapi ia tetap memberikan imej kurang baik
kepada Prasarana sebagai pemilik LRT negara.
“Tambahan pula, pemilihan MRCB sebagai rakan kongsi George Kent bagi
membentuk konsortium membida projek LRT ini juga amat pelik memandangkan
MRCB lebih terkenal sebagai pemaju dalam bidang pembinaan bangunan
komersial bukannya dalam industri pengangkutan,” kata sumber kepada The
Malaysian Insider dengan syarat tidak dinamakan.
Menurut sumber itu, pada awal proses pemilihan syarikat PDP itu, ramai
penganalisis beranggapan UEM mempunyai lebih kemampuan dan pengalaman
untuk dipilih sebagai PDP dalam LRT3 kerana banyak terbabit dalam projek
LRT.
Pada masa sama, UEM adalah anak syarikat kepada Khazanah Nasional, iaitu
syarikat milik kerajaan sepenuhnya dan seharusnya mempunyai peluang
lebih baik berdasarkan rekod baik dalam pembinaan LRT.
“Kumpulan PDP UEM yang berusahasama dengan semuanya terbabit dalam
projek pembinaan LRT dan MRT termasuk penyambungan jajaran LRT Ampang
serta jajaran LRT Kelana Jaya,” katanya.
Selain itu, konsortium UEM juga sudah terbukti berjaya melaksanakan
agenda Bumiputera seperti yang terbukti dalam projek LRT sebelum ini.
Sumber itu berkata, sekiranya konsortium UEM terpilih untuk projek LRT3
ini, 45% daripada pakej kontrak berkenaan akan diserahkan kepada
kontraktor Bumiputera.
Selain itu menurut satu sumber lain yang rapat dengan istana Selangor,
kegagalan kumpulan UEM mendapat kontrak berkenaan juga mendapat
perhatian istana memandangkan salah satu syarikat dalam usahasama UEM
iaitu ISY mempunyai kebolehan dalam urusan pengambilan tanah di
Selangor.
Katanya, kebolehan ISY amat penting dalam proses untuk mengambil alih
tanah di Selangor memandangkan keseluruhan projek itu berada dalam
negeri berkenaan selain ia juga akan berakhir di Klang iaitu Bandar
Diraja.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.