Followers

Saturday, September 12, 2015

Bai'ah laknat dan takliq..Untuk mudah faham.. ianya begini...,

Kiyai Reformis's photo.

Jika pada suatu ketika, kamu pernah berkata, 'Aku bersumpah jika aku makan di siang hari bulan Ramadhan, tertalaklah isteri ku dengan satu talaq /atau tiga talaq..' (pililah mana yg korang suka..potong mana yg tidak berkenaan.)

Kita dianggap sedar dan waras ketika ta'liq tersebut kita lafazkan. Cuma ilmu di dada tak mampu pula kita mengukurnya. Sedar kerana kita memang tidak akan makan di siang hari bulan Ramadhan. Kita tidak pernah meninggalkan puasa dan tidak pernah berniat pun meninggalkan puasa disepanjang hidup kita di masa yang lalu atau akan datang.

Demi masa yang berlalu, tiba2 kita jatuh sakit. Sakit yang membawa kemungkinan semakin serius jika tidak makan, atau sakit yang berkemungkinan akan pulih jika kita makan. Kita masih boleh memilih samada untuk makan atau berpuasa sehingga mati. Persoalannya apakah Islam mengajar demikian, (berpuasa sehingga berisiko untuk mati?) dan bagaimana jalan keluarnya..??? 

Apakah masih ada?

Dalam Islam bagaimanakah status takliq kita tadi? Dimana ketika ia dilafaz secara sedar, bahkan sebagai sumpah untuk berbuat ibadat puasa berterusan? Ada yang menilai ia niat yang baik dan ada yang merasa pelik kerana agama tidak mengajar demikian bukan?

Jika baik, bergantung kepada niat. Itu urusan Allah. Jika buruk ia adalah bidaah, jika tiada penyelesaian yang sempurna bukanlah ia dinamakan Islam.

Orang yang bersikap keras, akan mengatakan jatuh talaq jika kita makan. Biar sakit asal jgn bercerai. Mati pun matilah! Jika berbuka jatihlah talaq. Sedang dimasa kita bertaqliq bukan untuk mencari mati bahkan ikhlas untuk berpuasa Ramadhan saja! 

Orang yang anti bidaah pula akan berkata ia karut tapi tidak berani memberikan jawapan.. jatuh talaq atau tidak? Karut, karut, karut.. itu saja. Tergantung begitu.. tanpa jawapan.

Lalu orang yang waras akalnya dan tinggi agamanya serta bertanggung jawab di hadapan Tuhan Allah saja yang akan menimbang jalan keluar yang paling aman ketika itu. Bukankah jika sulit dan bengong itu bukanlah agama Islam namanya..?

Dr Yusuf Al Qardawi mengatakan, taqliq itu tidak ada dalam agama dan statusnya hanyalah bertaraf sumpah kepada Allah. Bayarlah kafarah sumpah dengan berpuasa menurut harinya atau memberi makan dan pakai kepada orang miskin mengikut jumlahnya...'

..berbuka dan makanlah agar badan menjadi sihat semula. Berbahagialah hidup disisi keluargamu.. 

Jika bapak mertuamu sendiri suka kamu bercerai berai lantaran sakit mu itu.. 

Abaikan saja. 

Dia tiada kena mengena dengan ajaran agama dan hukum sumpahmu itu. 

 Semoga kita bersama dirahmati dan diampuni allah swt..amiin ya Rabbal 'alamin..

wallahua'lam
 


Kiyai Reformis

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.