Followers

Tuesday, September 8, 2015

Apakah faedahnya sistem raja berlembagaan andai ianya tidak memberikan munafaat kepada kesejahteraan rakyat?


 
Malaysia mengamalkan sistem demokrasi terpimpin dan sistem raja berperlembagaan.
 
Kini seluruh dunia memandang serong kepada demokrasi terpimpin negara kerna sistem pentadbiran yang dahsyat tercemar oleh amalan kurupsi dan perbuatan mempersundalkan undang-undang yang berleluasa.
 
Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Razak sebagai ketua eksekutif pentadbiran negara diselubungi oleh pelbagai skandal meliputi; kes khalwat di Port Dickson, pembunuhan model sexy ‪#‎Altantuya‬ dan berpuluh kes rasuah dan penyalahgunaan kuasa serta dana negara termasuk isu terbaru‪#‎1MDB‬ dan kes terdahulu kapal selam ‪#‎Scorpene‬.
 
Kini seakan tiada satu kuasapun yang boleh memberi nasihat atau teguran kepada kesemua kebobrokkan yang telah dilakukan oleh seorang manusia‪#‎bangsat‬ bernama Najib Razak. Sesiapa sahaja yang cuba menegurnya akan dizalimi samada disingkirkan jawatan, ditahan pihak Polis Diraja Malaysia ( Royal Malaysia Police ) atau dipenjarakan melalui penghakiman mahkamah yang dibayangi campurtangan politik.

Sistem raja berlembagaan amalan negara ini masih samar keberkesanannya dalam memayungi kesejahteraan hidup rakyat marhaen. DYMM Agong mempunyai hak mutlak untuk menentukan setiap tindakan kerajaan sewajarnya menjurus kepada kebajikan dan kesejahteraan rakyat, tetapi terus mendiamkan diri.
 
Kebisuan DYMM‬ ‪#‎Agong‬ dalam pelbagai isu dan persundalan kuasa kerajaan ‪#‎UmnoBN‬ yang mengakibatkan kepada bermaharajalelanya amalan kurupsi yang menyumbang secara nyata kepada kesengsaraan kehidupan rakyat amat menyedihkan dan membangkitkan rasa mual serta menyampah saya terhadap sistem raja berlembagaan ini. Salahkah saya menyatakan rasa hati ini?
 
Buat kesekiankalinya saya, Mohd Sofi Yassin aka Kerajaan Rakyat mengulangi kemusykilan saya; Apakah faedahnya kewujudan sistem raja berlembagaan andai ianya tidak memberikan apa-apa munafaat kepada kesejahteraan hidup rakyat marhaen?
 
Apakah DYMM Agong tidak memperdulikan masalah rakyat justeru kealpaannya yang hidup dalam serba kemewahan hasil cukai yang dirakusi dari penat lelah rakyat jelata?
Apakah Kerja Sultan dan Raja-Raja Kita?
 
 


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.