Followers

Friday, August 14, 2015

PRU~14 : RAKYAT SERBA SALAH ~bercakap benar pahit tetapi usahalah secara keras~



JIKA ketiga parti dalam PR bersatu utuh macam PRU13 pasti BN di PRU14 akan tumbang sebab PRU13 lalu itu jelas PR menang undi sejumlah 52% dan BN hanya 47% tetapi kesan di Malaysia diukur jumlah kerusi jelas PR kalah 33 kerusi yang menyebabkan BN semula berkuasa dengan majoriti mudah.
Berdasarkan kajian dan PRU2 sebelumnya jelas kemenangan BN setiap PRU dilaksanakan sokongan BN terus merosot dan PRU14 memang Anwar Ibrahim meramalkan PR akan mendapat undi 60% dan secara langsung BN tersungkur dan ini faktanya.

Bila melihat keadaan sekarang kasus negara bermasalah hutang negara 900 bilion dan masalah hutang 1MDB RM42 bilion yang entah ke mana dan kemudian masuknya dana RM2.6 bilion ke akaun Najib Razak sendiri jelas itu merosakkan nama BN dan kesannya kepercayaan rakyat terhadap BN terutama PM Najib memang jatuh teruk.

Tambahnya rakyat tidak percaya bila PM memecat Muhyddin/TPM dan Shafie Afdal dan serentak itu dipecat pula peguam negara dengan alasan yang sama sekali tidak masuk akal dan ini menjelaskan Najib memang bersalah sebab seorang yang tidak bersalah tidak mungkin takut menghadapi segala tuduhan.

Tambah memuakkan bila menteri2 yang bersikap ampu selalu saja memberikan jawaban yang bercanggah dan itu menandakan mereka sendiri tidak tahu fakta sebenarnya dan kemudian bila SPRM menjelaskan memang ada dana masuk ke akaun Najib Razak, maka kedua pegawai SPRM dipindah serta merta dan bahan siasatan dirampas. Apa sebenarnya ini?

Lagi aneh bila rombakan kabinet dilakukkan, 4 orang ahli PSC yang membuat siasatan dilantik ke jawatan menteri, seorang lagi dipecat atas alasan sakit, sementara seorang lagi meletakkan jawatan dan Pandikar menjelaskan PSC tidak boleh mengadakan mesyuarat. 
Kesan tindakan ini semua siasatan terganggu dan ini menjelaskan PM Najib memang berusaha menanguh-nangguhkan siasatan.

Kemudian Najib sendiri akui memang dana RM2.6 bilion itu dimasukkan ke dalam akaunnya kesan derma sahabatnya dari Arab dan kitapun sungguh hairan orang arab ini begitu baik sangat sama Najib dan Najib menjelaskan ianya untuk Parti.

Sekali lagi cukup aneh terasakan pada tahun 2012 Najib telah menjelaskan semua derma mesti dimasukkan ke akaun Parti untuk elak Rasuah, lalu bagaimana pula Najib sendiri rela akaunnya digunakan untuk derma parti berkenaan? Ini jelas amat bertentangan dan tambah bertentangan Menteri Maslan menjelaskan memang tiada dana RM2.6 bilion masuk ke dalam akaun Najib Razak.

Biasanya bila ada unsur2 penipuan, semua orang berusaha bersilat kata dan berusaha meyakinkan rakyat dan kesan ketidakjujuran itulah maka jawaban2 Najib dan para menterinya selalu saja bercanggah dan jawaban2 itu hanyalah berusaha mempertahankan penipuan hakikat sebenarnya.

Nah, berdasarkan apa yang saya jelaskan ini, maka saya simpulkan kalaulah PR yang gabungan 3 parti ini utuh semacam dulu dan berdasarkan keadaan/keputusan election lalu, pasti BN akan tersungkur di PRU14 akan datang ini, tetapi seperti yang kita mahu kelihatanya agar berubah sedikit kesan Hadi sendiri tidak mematuhi prinsip berparti yang akur suara majoriti.

Kenapa saya beranggapan demikian?

Di Semananjung Malaysia kekuatan PAS, DAP dan PKR memang cukup menakutkan BN dan terbukti di PRU lalu itu BN sebenarnya kecundang, cuma BN diselamatkan oleh Sabah yang punya 25 MP dan Sarawak mempunyai 31 kerusi MP menjadi jumlah penyelamat BN ialah 51 kerusi dan bukankah jelas kalau 51 MP ini sebelahi PR atau 33 saja sertai PR jelas Najib kepunan untuk duduki kerusi PM.

Memang tidak dapat dinafikan BN pimpinan Najib berusaha memecahkan PR untuk terus ia berkuasa dan pertama ia janjikan Hadi sesuatu, lalu Hadipun terpaut dengan janji2 itu dan ia guna agama maka PAS terpecah 3, satu asli ulamak, kedua yang professional PRO DAP/PKR dan satu lagi memang dalam BN yang siap memujuk dan memujuk Haji Hadi untuk PAS kawini UMNO/BN.

Nah, berdasarkan keadaan ini kelihatannya saya mentafsir ahli-ahli Pas dimusim PRU13 merasa binggung sama ada mengundi PAS atau mengundi grup yang PRO kepada DAP/PKR dimusim akan datang tetapi orang PKR dan DAP menang tidak berganjak dan ini kita lihat nanti apa sudahnya terserah bagaimana Mat Sabu dengan parti barunya yang bakal ditubuhkan nanti.

Di Sabah pula sejak dulu memang keadaannya Sabah unik sedikit dan agar sukar ditafsir, tetapi kita melihat di Sabah ini memang sokongan kepada BN juga merosot, cuma saja pembangkang terdiri STAR, SAPP tidak mahu bergabung dengan pembangkang PR dan kesannya ada setengah2 kawasan seperti Kota Marudu dan lain2 kesan adanya perlawanan tiga penjuru menyebabkan BN menang dan akhirnya pembangkang terutama SAPP tidak mendapat satu kerusipun dan STAR hanya satu DUN Bingkor.

Di Sabah ini sekarang saya lihat STAR dan SAPP ini semacam mesra BN dan tidak hairan dimusim akan datang parti lokal yang menamakan diri USA akan bergabung dengan BN untuk melawan PR sebab tanda2 mesra itu cukup jelas tetapi rasanya adalah terlalu awal untuk mentafsir keadaan ini. 
Tambah susah keadaan di Sabah bila ada 13 parti baru didaftar dan siap bertarung di musim election akan datang dan ini menambah parahnya keadaan nanti.

Saya melihat keadaan di Sabah ini semacam sama sahaja keadaannya dimusim PRU yang lalu dan kalau menangpun barangkali saya tafsir ada penambahan sedikit kerusi baik di DUN atau MP kerana saya lihat kawasan2 Melayu yang sekitar 33 kerusi UMNO itu tidak boleh tidak barangkali tidak akan berubah dan kalau adapun perubahan tidaklah terlalu banyak.

Kerana itu saya kira PKR/DAP kena kerja keras mendekati rakyat serta memberikan kefahaman yang jelas dan ini saya lihat baik PKR/DAP kurang berkesan menggunakan media2 seperti grup2 Facebook, Twitter dan sebagainya dan kalau adapun hanyalah main putar2 di grup WhatSapp kalangan mereka sendiri yang saya katakana asyik SYOK SENDIRI Sebab yang membaca ialah kalangan mereka sendiri yang setiap grup tidak lebih 100 orang ahli.

Saya melihat dan perhatikan SAPP terutama STAR cukup bijak menggunakan grup2 Facebook dan boleh dikatakan setiap daerah mereka punya grup Facebook dan setiap ahli mereka aktif menulis yang menyebabkan apa-apa makluman kempen terus sampai ke akar umbi dan ini beda dengan DAP/PKR tetapi keadaan sekarang yang yang STAR/SAPP mesra BN, sekali lagi mereka juga merasa keliru tetapi kalau kita sentuh hal ini maka ada saja jawaban mereka. Ah, itu hak mereka, tidaklah kita pedulikan sangat kala masing2 ada strategi.

Saya kira ini harus dititikberatkan jika benar2 mahu menumbangkan BN sama ada di Sabah atau seluruh Malaysia sebab saya kira musim PRU14 ini adalah waktu yang paling sesuai untuk menjatuhkan kepimpinan BN yang korup kesan banyak sangat skandal dan rakyat hidup dalam keadaan sengsara derita payah.

Di Sarawak saya melihat juga sama dan kedudukan di PRU lalu, DAP telah menambah kerusi dan kesan semangat kesedaran di sana sudah mula menguasai keadaan kesan slogan Sabah Sarawak Keluar Malaysia, maka ini juga akan membantu tetapi di sana kita melihat ketua menterinya sendiri sudah menyuarakan secara terang2kan tentang Autonomi tetapi rakyat harus mengerti meski Najib akan mempertimbangkan soal autonomi itu diharapkan rakyat jangan tertipu sebab kita belum tahu atutomi yang bagaimana mahu diberikan itu sebab autonomi ini membawa makna yang meluas dan terserah dalam bentuk perangkaan dan perjanjian yang dipersetujui nanti.

Nah, berdasarkan apa yang saya jelaskan ini dan kesan rakyat merasa bingung dan serba salah kerana pembangkang sendiri liat untuk bersatu demi sama menumbangkan BN. 
Meski saya lihat pembangkang agak kuat tetapi kesan tidak bersatu, itu jelas BN guna pecah dan perintah dan akhirnya BN juga bakal berkuasa jika PR gagal menambah lebih 33 kerusi MP dimusim datang kalau mengekalkan kemenangan dulu.

Meski demikian, kita masih ada dua tahun dan dalam dua tahun ini kesan ringgit merundum dan kesan GST terus menyusahkan rakyat, maka kita lihat apakah rakyat akan berubah atau rela susah dan kais pagi makan petang, terserahlah nantinya.


ISMAILY BUNGSU

Sabah

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.