Followers

Thursday, August 20, 2015

Petanda Terbaru Putrajaya Bakal Melingkup ??

 
Zar Ali's photo.

Petanda Terbaru Putrajaya Bakal Melingkup. 

Kepercayaan terhadap Putrajaya di Twitter amat rendah berikutan skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB), kata firma penyelidik media sosial tempatan, dan menambah apa juga kenyataan dikeluarkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak atau Putrajaya tidak berjaya menambah tarikan.

Hasil dapatan Politweet mengenai bagaimana skandal 1MDB digunakan hingga tercetusnya desakan Najib meletak jawatan kerana salah pengurusan syarikat pelaburan milik kerajaan itu dan kerana menerima RM2.6 bilion ke dalam akaun bank peribadinya sebagai derma politik.

Maklumat salah mengenai 1MDB di Twitter kini sudah sampai ke peringkat di mana orang ramai masih berfikir RM2.6 bilion itu ada kaitan dengan 1MDB di sebalik fakta ia dinafikan oleh pihak berkuasa, kata firma itu.

“Salah maklumat sedia diterima sebagai kebenaran asalkan ia mengukuhkan kepercayaan sedia ada. Pengguna tanpa nama dianggap ada lebih kredibiliti berbanding agensi kerajaan.

“Kenyataan palsu yang tersebar di atas talian berjaya menjadi benar kerana penyokong Najib dan pembela 1MDB tidak ada capaian yang sama di Twitter.


“Pembetulan dan kenyataan penjelasan tidak sampai kepada khalayak massa, menyebabkan mereka terpengaruh dengan pengguna lebih popular,” kata Politweet dalam posting di blognya hari ini mengenai kajian persepsi terhadap 1MDB dan Najib.

Petanda Terbaru Putrajaya Bakal Melingkup

Syarikat itu juga memberi amaran tekanan terhadap media sosial, yang dicadangkan menteri Kabinet baharu, mungkin akan memberi kesan yang terhadap dalam membendung berita palsu, tetapi ia mungkin boleh memberi kesan buruk kepada Putrajaya jika ia mula mengganggu pengguna berpengaruh.

“Laporan polis boleh digunakan untuk akaun palsu seperti @BeritaTV3,” kata Politweet, merujuk kepada akaun Twitter yang terkenal kerana menyebarkan berita palsu di bawah penyamaran nama stesen televisyen popular TV3.

“Namun, cubaan untuk kawal media sosial atau ganggu pengguna berpengaruh nampaknya akan menyebabkan kesan negatif dan pengguna akan bertukar kepada rangkaian lebih privasi seperti Whasapp, Facebook,” kata Politweet.

Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak sebelum ini berkata Putrajaya akan bertemu dengan syarikat media sosial seperti Twitter dan Facebook untuk menyekat “maklumat palsu dan khabar angin”.


ADDIN

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.