Followers

Wednesday, August 19, 2015

NAJIB MENGATASI UNDANG-UNDANG..?


1. Apa yang berlaku di Malaysia hari ini belum pernah terjadi sebelumnya. Kedaulatan undang-undang telah dibongkarkan dan orang seolah-olah tidak berdaya untuk berbuat apa-apa untuk meletakkan ia tegak semula.

2. Ini adalah kerana pemimpin yang diamanahkan dengan menegakkan undang-undang yang telah menjadi subjek sesuatu proses kerana undang-undang. 
 
Dikatakan bahawa beliau telah melanggar undang-undang. Oleh kerana tiada sesiapa pun yang mengatasi undang-undang, ia mengikuti bahawa ia harus disiasat untuk menentukan sama ada sungguh ia telah melanggar undang-undang.

3. Walaupun ini belum pernah berlaku di Malaysia, ini telah berlaku di banyak negara lain, termasuk di Barat maju.

4. Ingat kes Presiden Nixon dari Amerika Syarikat. Beliau telah menggunakan pegawai kerajaan untuk mengintip pesaing politiknya. Ini dianggap sebagai salah guna kuasa di Amerika Syarikat

5. Akhirnya beliau telah dicabar dan terpaksa meletakkan jawatan sebagai Presiden AS Naib Presiden mengambil alih dan dalam pilihan raya tidak lama telah diadakan. Naib Presiden dimenangi. Akhir masalah.

6. Di negara-negara lain kaedah yang lebih ganas digunakan untuk membuang seorang Presiden yang tidak popular, sama ada dipilih atau yang dikenakan oleh tentera atau kumpulan-kumpulan politik yang berkuasa.

7. Sekarang Malaysia tidak akan mahu melihat keganasan digunakan. Jadi instrumen atau institusi Kerajaan dijangka untuk menyiasat dan menentukan sama ada dakwaan terhadap PM adalah benar atau tidak.

8. Institusi yang biasanya diharapkan untuk melakukan ini adalah terutamanya polis. Institusi lain yang mempunyai keupayaan untuk menyiasat juga dijangka untuk melakukan ini. Dalam kes-kes yang melibatkan wang, Bank Negara dijangka akan menyiasat dan laporan. 

9. Maka ada badan khas diwujudkan untuk mengawasi bagaimana wang Kerajaan diuruskan. Ini adalah Ketua Audit Negara dan Jawatankuasa Kira-kira Awam Parlimen. Selain itu ada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah.

10. Mereka bagaimanapun terhad kepada penyiasatan dan penyediaan laporan. Mereka sendiri tidak mempunyai kuasa untuk mendakwa. Untuk ini, Peguam Negara perlu membuat keputusan dan mengambil tindakan undang-undang. 
 
Jika Peguam Negara memutuskan tiada kes untuk dijawab, walaupun jenayah yang paling terang-terangan tidak akan dibicarakan di mahkamah.

11. Satu-satunya proses lain bagi pemecatan seseorang PM adalah undi tidak percaya di Parlimen. Ia memerlukan majoriti mudah. Dengan kejatuhan PM, seluruh Kerajaan akan jatuh. 
 
Tetapi dengan keputusan majoriti dalam Parlimen, Kerajaan baru boleh ditubuhkan. Ia boleh menjadi parti yang sama atau pihak yang berbeza. Sebagai alternatif pilihan raya boleh diadakan.

12. Ini adalah saluran tebus rugi undang-undang yang termaktub dalam Perlembagaan dan undang-undang Malaysia.

13. Oleh kerana sifat serius tuduhan terhadap pemimpin tertinggi Kerajaan, satu pasukan petugas empat, yang terdiri daripada Peguam Negara, Ketua Polis Negara, Gabenor Bank Negara dan ketua Rasuah Malaysia Suruhanjaya Rasuah telah ditubuhkan untuk mengumpul semua bukti yang relevan untuk Peguam Negara untuk membuat keputusan mengenai tindakan yang akan diambil.

14. Semua agensi-agensi dan institusi berada di tengah-tengah siasatan mereka apabila PM melanda. Beliau pertama memecat AG dan dilantik seorang lelaki untuk jawatan itu. 
 
Maka dia benar-benar telah membubarkan Jawatankuasa Kira-kira Awam dengan melantik Pengerusi dan tiga orang anggota lain sebagai Timbalan Menteri dan jawatan lain. 
 
Ahli-ahli SPRM yang berterusan untuk menyiasat kes itu telah diganggu oleh pihak polis yang menuduh mereka bocor rahsia. Dua dipindahkan ke PMO.

15. Khabar angin telah bertiup kencang bahawa Gabenor Bank Negara sedang disiasat kerana rasuah. Walaupun ia tetap tinggal Gabenor, kakitangan Bank Negara telah diganggu dan dituduh membocorkan maklumat kepada akhbar.

16. The Edge, kertas yang telah mendedahkan skandal 1MDB itu ditutup. Pemilik Kertas Rizab Malaysia diberitahu menjualnya kembali kepada pemilik sebelumnya.

17. Najib juga memecat Timbalan Perdana Menteri dan salah satu daripada menteri-menteri yang telah lantang mempersoalkan rekod kewangan 1MDB dan RM2.6 bilion yang terdapat dalam akaun bank peribadi Najib.

18. Dengan tindakan ini, Najib telah berkesan berhenti siasatan berhubung kehilangan berbilion Ringgit dilaburkan oleh 1MDB dan kemunculan 2.6 bilion dalam akaun Najib. 
 
Kini tiada tindakan undang-undang boleh diambil terhadap Najib sebagai dakwaan tidak dapat dibuktikan. Tetapi tindakan-Nya membuktikan bahawa terdapat bahan dalam dakwaan yang dibuat terhadap beliau.

19. Pendapat awam itu kekal kukuh dalam mahu Najib meletak jawatan sebagai PM. Akibatnya timbul cakap-cakap tentang berpindah undi tidak percaya terhadap beliau di Parlimen.

20. Ini adalah sangat sukar kerana hampir semua ahli UMNO seolah-olah terhutang budi kepadanya. Dan pembangkang tidak mempunyai ahli yang mencukupi untuk meluluskan usul itu.

21. Jadi ada jalan buntu. Tetapi ekonomi bertindak balas dengan cara sendiri. Ringgit menyusut nilai kepada di bawah kadar lama tetap RM3.80 kepada USD. Ia kini di 4 plus Ringgit dan mungkin jatuh lagi. 
 
Kesannya adalah untuk menjadikan negara yang miskin. Membayar hutang oleh 1MDB dalam USD akan lebih mahal. Sudah 1MDB tidak mampu walaupun untuk perkhidmatan hutangnya.

22. Pasaran saham telah semua tetapi runtuh. Para pelabur, terutamanya pelabur asing mengambil wang mereka ke tempat-tempat yang lebih selamat di luar negara.

23. Kerajaan kekurangan dana. Ia mempunyai untuk memotong peruntukan bajet untuk semua kementerian. Pengenalan GST hanya menyebabkan peningkatan kos sara hidup membuat kejatuhan nilai Ringgit lebih akut.

24. Najib mungkin boleh membeli jalan melalui dalam pilihan raya akan datang tetapi dia tidak akan dapat memperoleh dana bagi mengekalkan pembeliannya populariti. Kerajaan dipimpinnya tidak akan dapat untuk meminjam. Ekonomi negara akan runtuh. 
 
Dan rakyat akan menderita. Ini adalah gambar yang suram yang ada di kedai untuk rakyat Malaysia kerana Najib telah dicuri pada dasarnya Kerajaan.

 
(Kredit to: Tun M)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.