Followers

Thursday, July 30, 2015

KENAPA MT UMNO 31 JULAI BATAL?


Ismaily Bungsu C's photo.

MT UMNO yang dijadualkan 31 Julai ini diberitakan dibatalkan. Kenapa dibatalkan? Apakah Najib tidak berani berhadapan dengan dua tokoh yang dia pecat itu?

Lagi diberitakan Najib akan ketemu semua ketua2 bahagian seluruh negara di KL dan sekaligus akan ketemu kedua pemimpin yang dipecat itu.

Apakah Najib akan berani berhadapan dengan keduanya atau ini juga akan dibatalkan?

Jangan lupa, keduanya duduki kerusi dalam UMNO kesan dipilih oleh perwakilan dan untuk memecat keduanya bukan kuasa Najib dan kena berhadapan dengan perwakilan dengan alasan2 yang masuk akal.

Najib memecat keduanya sebagai menteri kesan mengkritik soal dana 1MDB yang sejumlah RM42 bilion dan paling ketara dana yang dimasukkan ke dalam akaun peribadi Najib di kedua akaun di Ambank Private KL sejumlah RM2.6 bilion.

Najib diberitakan melalui surat kabar telah mengakui kemasukan dana berkenaan dan kemudian ia membuat kenyataan tidak menggunakan wang itu untuk kepentingan diri.

Kedua akaun yang dijelaskan telah ditutup, lalu ke mana perginya wang berkenaan dan ini memerlukan penjelasan.

Rakyat mahu tahu dari mana Najib mendapatkan wang sejumlah RM2.6 bilion itu? apakah itu wang rasuah atau wang dari 1MDB hak rakyat?

Kita faham menurut fasal 117M&A 1MDB, Najib selaku PM berkuasa penuh terhadap dana 1MDB dan ikut kuasa itu Najib seolah menjadikan syarikat kepunyaan Kementerian kewangan itu milik peribadi Najib hingga 1MDB mengalami hutang RM42 bilion.

Najib sendiri melantik pasukan petugas peguam khas untuk siasat skandal negara termasuk Gavenor BNM, Ketua Polis Negara, dan pengerusi SPRM. Kemudian mengapa Najib pecat peguam negara walhal bersaranya oktober depan? Apakah Najib takut?

Kemudian kenapa memilih yang menyokong Najib sebagai menteri dan kebetulan 4 orang Menteri itu ahli PAC dan ini jelas memilih yang bersikap pak angguk untuk selematkan diri kesan 1MDB?

Ketua2 bahagian UMNO kalau sayangkan negara, kena tanya semua perkara ini dan memang menjadi kesalahan kalau dana negara di 1MDB dimasukkan ke akaun peribadi dan kalau tidakpun kesan rasuah juga boleh diambil tindakan.

Jelasnya meski rombakan kabinet telah dilakukan dan itu bukan cara untuk menyelesaikan masalah 1 MDB dan rakyat mahu tahu ke mana dana RM42 bilion itu dan mana sudah dana RM2.6 bilion yang dimasukkan ke akaun peribadi Najib.

Rakyat mahu tahu dan Najib kena jelaskan dan bukan melambat2kan dengan bermacam alasan.


ISMAILY BUNGSU
sabah
 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.