Followers

Friday, June 19, 2015

Ringgit jatuh: Bank Negara dilihat bersihkan Mahathir


Zack Ahmad's photo.

Keadaan ringgit yang tidak stabil disebabkan oleh faktor antarabangsa dan perkembangan domestik tetapi tidak melibatkan aspek politik, kata Bank Negara.

Kenyataan itu sekali gus dilihat berbeza sama sekali dengan dakwaan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan yang menyalahkan kritikan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai punca kejatuhan harga ringgit.

Zack Ahmad's photo.

Faktor antarabangsa, kata Bank Negara, termasuk jangkakan pelabur susulan dasar kewangan bank-bank utama serta trend semasa harga minyak mentah dan gas.

Manakala faktor dalaman termasuk kebimbangan kerajaan terhadap entiti berkaitan kerajaan dan isu-isu berkaitan penarafan.

“Oleh kerana perkembangan luaran di luar kawalan mana-mana ekonomi terbuka, setiap usaha perlu diambil untuk menyelesaikan isu-isu dalaman yang dihadapi ekonomi kita,” kata bank pusat itu.

Bank Negara juga berkata Malaysia mempunyai asas dan prospek pertumbuhan yang kukuh, dan ringgit akan kembali stabil selepas itu itu diselesaikan.

Bank Negara juga berkata tidak akan terlibat dalam sebarang agenda politik dan akan menumpukan tugasnya untuk mengekalkan kestabilan kewangan dan fiskal.

Ahmad sebelum ini mendakwa dimaklumkan oleh Bank Negara bahawa Mahathir antara punca harga ringgit jatuh.

Pada September tahun lalu, ringgit diikat pada RM3.20 untuk satu dolar Amerika Syarikat. Sekarang ia diikat pada RM3.70.
 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.