Followers

Wednesday, June 10, 2015

Kit Siang: Pesanan Anwar hanya untuk Hadi


Kit Siang: Pesanan Anwar hanya untuk HadiKUALA LUMPUR - Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang menyifatkan amanat dari bekas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim seperti yang dilaporkan hari ini ditujukan kepada Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Namun, menurut Kit Siang, apa yang penting adalah kemampuan PR dalam mengekalkan kerangka kerjasama politik yang terbina.

"Ini merujuk kepada Hadi tapi apa yang mustahak ialah sama ada kita boleh... kedudukan mengenai kerangka kerjasama PR menjadi asas PR khasnya prinsip konsensus. Inilah isu yang pokok," katanya ketika ditemui di lobi Dewan Rakyat, hari ini.

Melalui pesanan yang disampaikan oleh Biro Politik PKR, N.Surendran, Anwar menzahirkan kekesalan dan mahu Pas mengkaji semula usul yang diluluskan pada muktamar lalu.

Malah menurut Surendran, Anwar turut menyampaikan pesanan khusus kepada Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Kit Siang.

Namun ketika ditanya jika ada sebarang pesanan khasnya, Kit Siang menafikannya.

"Tidak (sebarang pesanan khas untuk DAP). Ia kerangka kerjasama, asas kepada PR. Tidak ada kerangka kerjasama,, tidak ada konsensus yang beroperasi, di mana PR?

"Rakyat menaruh harapan tinggi pada PR dalam Pilihanraya Umum ke-13 sebab kerangka kerjasama. Kerangka itu adalah jambatan dan (jika) prinsip konsensus dicabul, tiadalah PR," katanya.

Sabtu lalu, Pas meluluskan usul Dewan Ulama untuk memutuskan hubungan dengan DAP tanpa bahas. - SH

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.