Followers

Saturday, June 6, 2015

Itu bukan salah kita, kata Hadi

 
 
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyalahkan 'pihak lain' di luar parti itu yang menyebabkan sesetengah pemimpinnya kalah dalam pemilihan semalam.

"Kita tak kempen (dalam) pemilihan orang (parti lain),  (tetapi) orang tolong kempen pemilihan kita,  disiarkan oleh media.

"Kesian rakan kita yang menjadi mangsa. Tidak ada pemimpin kita yang tolak hukum syariat.  Kalau tidak, dia tak boleh jadi ahli PAS," katanya dalam ucapan penggulungan di Kuala Selangor hari ini.

Menurut Abdul Hadi, 'rakan' dalam Pakatan Rakyat melakukan kesilapan sehingga menyebabkan imej sesetengah pemimpin PAS tercalar.

"Itu bukan salah kita, salah rakan kita," katanya

Menurut ahli politik dari Terengganu itu, 'calar' dialami sesetengah pemimpin PAS dalam isu hudud membawa kepada penurunan sokongan yang diberikan perwakilan terhadap mereka.

Dalam kerjasama politik dengan PKR dan DAP, Abdul Hadi mengakui parti itu berdepan dengan cabaran.

Namun, katanya, PAS tetap menunjukkan displin dan adab kerjasama tanpa mengkhianatinya, termasuk mengambil pendekatan berdamai menerusi dialog.

"Masing-masing ada ideologi, tidak ganggu akidah walaupun ideologi berbeza, dalam titik persamaan antara kita bekerjasama.

"Namun rakan, rakan menuntut dalam perkara berkaita akidah dan disiplin. Isu pelaksanaan syariat, ini isu akidah. Isu kepimpinan parti, ini isu dalaman PAS," katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.