Followers

Tuesday, May 19, 2015

Sekarang Dr Mahathir mahu kuasa PM dikurangkan OLEH MOHD FARHAN DARWIS

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, perdana menteri yang mentadbir hari ini mempunyai

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, perdana menteri yang mentadbir hari ini mempunyai Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, perdana menteri yang mentadbir hari ini mempunyai Selepas mentadbir Malaysia selama 22 tahun, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mencadangkan agar kuasa perdana menteri dikurangkan.

Dr Mahathir berkata, perdana menteri yang mentadbir hari ini mempunyai "terlalu banyak kuasa" sehingga berupaya menyalahgunakannya.

"Kita beri terlalu banyak kuasa kepada perdana menteri, apabila beliau menyalahgunakan kuasa, kita tidak boleh kata apa-apa," kata Dr Mahathir, ketika menjawab pertanyaan selepas melancarkan buku bertajuk "Dr Mahathir selected letters to World Leaders" bahagian 2, di Putrajaya, hari ini.

Ketika diminta menamakan individu yang sesuai dan layak untuk menjadi perdana menteri hari ini, Dr Mahathir hanya berkata: "Tiada sesiapa pun."

Beliau turut mencadangkan, pentadbiran kerajaan membentuk jawatankuasa seperti Kabinet yang bukan dilantik perdana menteri untuk menasihati beliau dalam pentadbirannya.

"Saya rasa kita perlu ada Kabinet luaran, mengandungi mereka yang tidak dilantik perdana menteri, dan mempunyai kuasa untuk bersuara, contohnya perdana menteri ingin meminjam duit, mereka ini yang akan menyoal siasat beliau," katanya. – 18 Mei, 2015.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com.


KOMEN:

Sepatutnya dari zaman kamu jadi PM lagi dikurangkan kuasa, sebaliknya kuasa Raja Raja Melayu yang kamu kurangkan.  SPR/SPRM/PDRM/KEHAKIMAN semua ini harus dibawah kuasa Parlimen Malaysia,  bukan dibawa Jabatan Perdana Menteri.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.