Followers

Friday, May 15, 2015

Ke mana arah Shafie Apdal? FMT Reporters

 
shafie afdal

Keakraban Datuk Seri Mohd Shafie Apdal dengan Datuk Seri Najib Tun Razak bukan lagi rahsia. 

Bahkan beliau dilihat mempunyai peluang untuk menggantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai orang nombor dua namun ia berubah selepas terjebak dengan skandal.

PETALING JAYA: Satu ketika karier politiknya begitu menyerlah. Beliau mungkin menjadi satu-satunya ahli politik dari Sabah yang mendapat keutamaan termasuk jemputan untuk menyambut hari jadi Perdana Menteri yang dibuat secara peribadi dan macam-macam lagi.

Keakraban Datuk Seri Mohd Shafie Apdal dengan Datuk Seri Najib Tun Razak bukan lagi rahsia. 

Bahkan beliau dilihat mempunyai harapan yang cerah untuk menyandang portfolio kanan dalam pentadbiran Perdana Menteri Kelima.

Bagaimanapun, reputasinya terjejas selepas dikatakan berskandal dengan seorag pelakon. Rentetan cerita demi cerita, peluangnya semakin tergugat selepas Ahli Parlimen Semporna itu diheret dalam kes saman RM100 juta membabitkan seorang pelakon dan pemandunya yang didakwa melesapkan wang RM200,000 yang dikatakan diberikan Shafie kepada pelakon berkenaan.

Dalam pendedahannya, pemandu berkenaan mendakwa Shafie mengajinya untuk memantau pergerakan pelakon berkenaan dengan melaporkan apa yang dilakukannya.

Pemandu berkenaan turut mendakwa pelakon berkenaan menerima RM1.4 juta daripada Shafie, memiliki BMW 6 Series, Porshe, Toyota Harrier dan rumah bernilai RM2.9 juta.

Segala kenyataan itu kemudian didedahkan Ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin dan kemudian membuat laporan polis serta mengadakan sidang media di lobi Parlimen.

Sejak itu, karier Shafie menjunam dan tidak lagi mempunyai potensi untuk menjadi Timbalan Perdana Menteri, sama ada Timbalan Perdana Menteri Pertama atau Timbalan Perdana Menteri Kedua.

Mungkinkah faktor itu menyebabkan beliau marah dengan Perdana Menteri sehingga turut sama dengan Tun Dr Mahathir Mohamad membuat kritikan ke atas kepimpinan Najib?.

Ketika UMNO meraikan ulang tahunnya ke-69 pada 11 Mei, beliau telah ke Makkah untuk menunaikan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.