Followers

Friday, May 1, 2015

Buku hudud untuk PKR, DAP Khairil Ashraf

 
khairi al t

Pas akan menyerahkan buku mengenai hudud bagi membolehkan DAP dan PKR lebih memahaminya.

KUALA LUMPUR : PAS merancang untuk menyerahkan buku Pelaksanaan Hudud di Malaysia : Satu Analisis terbitan Yayasan Dakwah Ismiah Malaysia (YADIM) kepada rakannya dalam Pakatan Rakyat (PR).

Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Pusat, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali At-Takiri berkata, beliau akan menyerahkan buku berkenaan bagi membolehkan DAP dan PKR lebih memahami hudud.

“Mungkin boleh serah sebagai satu pandangan rasmi, Insya Allah. Jadi kita boleh bagilah, belum decide (putuskan) lagi sebab buku baru dapat,” katanya ketika ditemui pemberita selepas pelancaran buku itu di Masjid Wilayah Persekutuan, pada Khamis.

Khairuddin yang juga merupakan salah seorang pembentang kertas kerja buku itu menjelaskan, kandungannya membolehkan PAS meluaskan konsep dan memberikan penjelasan dakwah kepada orang bukan Islam yang tidak memahaminya.

“Konsep kita dakwah, beri penjelasan kepada orang bukan Islam kenapa dia tak faham,” katanya yang juga Ahli Parlimen Kuala Nerus.

Ketika ditanya adakah buku berkenaan akan memberi kesan kepada sokongan dalam kalangan ahli Parlimen terhadap pelaksanaan hudud di negara ini, ujarnnya ia lebih berbentuk kepada pemahaman.

“Kita takdalah kata hendak pengaruh, cuma kerja kita adalah kempen, dakwah, kempen kita ajak faham Islam, antaranya faham undang-undang syariah Islam.


“Kita bawa ke parlimen pinda (Rang Undang-Undang Persendirian Akta) 355 adalah satu dakwah. Kalau berjaya Alhamdulillah.. kalau tak (berjaya) kita cuba lagi, Pas tidak lari kerja dari dakwah,” katanya.

Dalam pada itu, YADIM dalam satu kenyataan berkata, penerbitan buku itu disunting oleh Yang Dipertuanya, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki dan memuatkan tulisan tokoh agama yang pakar dalam bidang masing-masing.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.