Followers

Sunday, April 12, 2015

TIADA ORANG BOLEH JADI PENGURUS SEGERA YANG CEKAP!

 


Ring! Ring!

Seorang bekas pelajar menalipon.

Pelajar: Dr! Saya dah dapat kerja (Ceria betul suaranya).

Pensyarah: Alhamdulillah! Kerja apa? Di mana?

Pelajar: Manager for human resource. Di syarikat Jepun...(disebutnya sebuah departmental store yang besar) 

Pensyarah: Tahniah! Kerja baik-baik yer.

Pelajar: Terima kasih Dr. Sekarang saya masih lagi jadi trainee executive.

Pensyarah: Ohhh...Di mana tu?

Pelajar: Err...saya tengah jaga sayur-sayur ni.

Pensyarah: Hah? Kenapa pulak jaga sayur? Awak kata manager for human resource?

Pelajar: Betul Dr. Tapi dalam latihan semua trainee executive kena tahu semua selok-belok syarikat. Sebelum ini saya jaga ikan...hahaha...balik rumah busuk baju.

Pensyarah: Ooooh in-house-training le yer?

Pelajar: Betul. Praktikal. Sebelum ini banyak nama sayur saya tak tahu. Sekarang saya tahu mana sayur datang dari China, Thailand, Cameron Highland...Polisi syarikat tentang sayur GM...Macam-macamlah...

Pensyarah: Er awak jaga sayur ke jaga pekerja?

Pelajar: Hahaha...Saya bantu supervisor pastikan pekerja buat kerja dengan betul...Errr...tapi penatlah.

Pensyarah: Aik? Bantu supervior pun penat?

Pelajar: Bukan. Saya berdiri sepanjang masa. Pekerja berdiri. Saya kena berdiri jugak.

Pensyarah: Ooooh! Sabor ler.

Pelajar: Yelah. Prinsip syarikat ini, pengurus kena peka dengan semua bahagian syarikat dan pekerjanya. Create space for interaction, communication and improvement. Konsep "Ba."

Pensyarah: (Senyum sendiri sebab pelajar sebut apa yang dia belajar di kuliah). Yelah...Lifelong learning. I am glad that you can utilise your knowledge....

Pelajar: Lepas ini saya kena pergi bahagian akaun. Baru boleh duduk kot. Hahaha...

Pensyarah: Hahaha...Bila nak belanja saya?

Pelajar: Nanti saya call Dr....Er...saya dah bertunang Dr.

Pensyarah: Oh yer? Tahniah! Dengan Girl-friend dulu?

Pelajar: Iyelah. Siapa lagi. Ini kena cari duit ni. Err...Dr, saya kena masuk kerja ni. Nanti saya sms Dr kita high tea dengan N (nama tunang).

Pensyarah: Tak payah susah-susah. Saya bergurau jer.

Pelajar: Sungguh Dr. Nanti saya sms.

Pensyarah: Ok. kerja baik-baik yer. Amanah!

Pelajar: Terima kasih Dr. You take care.

Pensyarah: You too, and you are welcomed. Ok. Bye.

Klik. Talipon diletakkan serentak.

Dia seorang pelajar yang GPAnya agak baik. Orang kata "three-pointer." Tapi bukan GPA saja yang baik pada pelajar ini. Tingkah-laku dan tutur bahasanya pun baik juga. Sangat menghormati pensyarahnya. 

Hendak jadi pengurus di syarikat Jepun kena ada latihan. Walaupun pelajar ini sudah mantap teori pengurusannya, dia tetap kena belajar selok-belok syarikat. Sampai dari mana datang ikan dan sayurpun dia kena tahu. 

Syarikat mengadakan latihan itu kerana mahu pekerjanya cekap. Bila pekerja cekap, syarikat yang untung. Win-win situation.

Memang sukar belajar dari bawah. Tetapi untuk menjadi seorang yang cekap, kenalah ada keduanya - knowledge and skills. 

Sebenarnya syarikat dan parti politik sama saja. Dua-dua organisasi yang dikendali oleh manusia. Dua-dua memiliki ahli yang terdiri dari berbagai bidang. Dua-dua perlu saling berinteraksi, berkomunikasi demi pembaikan yang berterusan.

Maknanya keluar dari universiti ada ilmu pengurusan pun tidak boleh terus jadi manager.

Tetapi ada juga yang keluar dari universiti miliki sedikit ilmu dalam bidang lain, tetiba nak terus jadi manager. Bukan hanya jadi manager, tapi nak terus jadi pemimpin yang menentukan dasar dan halatuju organisasi.

GAMBAR HIASAN

Nak jadi pengurus dan pemimpin yang hebat?

Tiada jalan pintas. Belajarlah!

Sekian.



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.