Followers

Tuesday, April 21, 2015

Kutipan tol manual tamat September? FMT Reporters

 
tol maual

Penggunaan sistem kutipan tol elektronik akan dilaksanakan dalam dua peringkat di Lembah Kelang untuk melihat keberkesanan dan membaiki kelemahan.

PETALING JAYA: Kutipan tol secara manual di beberapa lebuh raya di Lembah Klang akan dihapuskan secara berperingkat bermula September tahun ini.

Ia akan digantikan dengan Sistem Kutipan Tol Elektronik yang menggunakan kad Touch n Go dan Smartag.

FMT difahamkan, penggunaan Sistem Kutipan Tol Elektronik akan dilaksanakan dalam dua peringkat untuk melihat keberkesanan dan membaiki kelemahan.

Difahamkan, peringkat pertama akan bermula September ini di Lebuhraya Pantai Baru (NPE), Lebuhraya Damansara-Hulu Klang (DUKE) dan Lebuhraya Lembah Klang Selatan (SKVE).

Manakala, peringkat kedua pula akan bermula Mac 2016 melibatkan Lebuhraya SPRINT (Kerinchi Link, Penchala Link, Damansara Link), Lebuhraya Damansara-Pucong (LDP), Lebuhraya Klang-Shah Alam (KESAS) dan Terowong SMART.

Ketika ini, Sistem Kutipan Tol Elektronik sepenuhnya telah diguna pakai di Tol Batu Tiga dan Tol Sungai Rasau yang bermula 1 September tahun lalu.

Sementara itu, Penolong Pengurus Jabatan Komunikasi PLUS, Rafina Adam, ketika dihubungi FMT berkata, PLUS akan membuat pengumuman mengenai perkara itu pada minggu hadapan.

“Kenyataan semua tol kawasan akan mengunakan sistem kutipan elektronik tidak begitu tepat, kita tunggu pihak PLUS membuat pengumuman minggu hadapan,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.