Followers

Thursday, March 26, 2015

VIDEO - SINAR SALAH PILIH AHLI PENAL DALAM FORUM "APA DISEBALIK 1MDB?" (VIDEO MESTI TENGOK)

 
Yang belum tengok video ini sila tonton sekarang. Tonton dan nilaikan sendiri siapa yang cerdik, siapa yang emosi tak tentu hala?


Apabila peguam dan jurutera nak cakap pasal pengurusan kewangan dan perakaunan. Jadilah macam politik kedai kopi.

Yong amat setuju dengan saranan salah seorang pendengar forum ini yang meminta Sinar sepatutnya cari ahli panel yang setaraf Rafizi untuk bincang isu besar seperti 1MDB ini.

Jika Rafizi diajak berforum tentang undang-undang atau satelit GPS, tentu Rafizi tidak layak dan dia wajib menolaknya. Kalau dia datang juga, mungkin memalukan diri sendiri.

Tapi dalam forum tersebut, itulah yang berlaku.

Takkan dalam UMNO tiada orang yang pakar, usia sebaya Rafizi yang boleh berbincang dengan fakta tentang pengurusan kewangan dan perakaunan. Khairul Azwan Harun, Naib Ketua pemuda UMNO itu lebih baik sebab dia pun"tokoh" korporat muda dan pernah bekerja sebagai Juruaudit dan Konsultan Kewangan di Ernst & Young, Kuala Lumpur.

Mengapa? Adakah dia dilupakan atau takut debat?

Di kalangan ahli akademik, pastinya ada beratus-ratus scholars pakar pelaburan, pengurusan kewangan dan perakaunan yang boleh bercakap dengan fokus kepada impak pelaburan 1MDB terhadap ekonomi negara, tanpa bersikap partisan. 

Mungkin ramai ahli akademik yang takut muncul berdebat. Maklumlah, kalau mengkritik, kena senarai hitam, payah naik pangkat.

Oleh kerana itu, jika forum menjadi serangan peribadi Khairul Anwar Rahmat terhadap Rafizi; ini salah Sinar dalam memilih kualiti ahli panel yang patut berdebat dengan Rafizi.

Tak salah orang yang tidak pakar dalam ekonomi, pengurusan kewangan, pelaburan, maupun perakuanan nak cakap tentang 1MDB. Ustaz dan ulama pun boleh cakap. Pakcik dan makcik kat kampung pun bercakap juga. 
Tapi bercakap ikut standard maklumat yang dimiliki sajalah. Bukan standard orang yang ada ilmu pengurusan kewangan dan perakaunan serta berkemampuan mencerakin, menghurai masalah dan mencari penyelesaian.

Cuba baca body language (bahasa badan) berikut:

WAJAH AHLI PANEL PENYOKONG 1MDB BILA RAFIZI KATA MALAYSIA AKAN BANKRAP JIKA MASALAH 1MDB TIDAK DISELESAIKAN.


WAJAH PENYOKONG RAFIZI APABILA RAFIZI MEMBIDAS PENYOKONG 1MDB

Sila pergi ke link berikut dan baca sendiri berapa banyak "pujian" dari pengkomen terhadap Khairul Anwar Rahmat.


Apapun, tahniah Sinar Harian kerana berani mengadakan forum yang mengulas isu-isu utama negara.



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.