Followers

Sunday, March 1, 2015

Tubuhkan suruhanjaya diraja 1MDB, kata DAP

 Mesyuarat kabinet minggu ini mesti menjadikan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) agenda mutlaknya dan memutuskan satu Suruhanjaya Siasatan Diraja perlu dibentuk mengenai firma yang bermasalah itu, susulan pendedahan yang syarikat milik ahli perniagaan Low Taek Jho didakwa melarikan AS$700 juta darinya, kata DAP.

Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang berkata kegagalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menyelesaikan skandal sekitar dana pelaburan strategik negara yang dibebani hutang itu boleh membawa kepada penyingkirannya.

"Najib tidak boleh terus mengelak isu itu dan saya menyeru beliau menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi skandal RM42 bilion 1MDB ini, khususnya berhubung pendedahan Sarawak Report yang ia memperoleh akses kepada beribu-ribu dokumen dan e-mel yang berkaitan dengan transaksi 1MDB.

"Sekiranya skandal RM42 bilion 1MDB itu tidak ditangani dengan cara yang bertanggungjawab dan memuaskan, kita mungkin menyaksikan buat pertama kalinya di Malaysia seorang perdana menteri meletak jawatan atau disingkirkan akibat satu skandal kewangan," kata Lim dalam satu kenyataan hari ini.

- tmi


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.