Followers

Tuesday, March 17, 2015

PAS Bersama UMNO Restui Tindakan PDRM Tangkap Nurul Izzah?

 
lAPURAN POLIS ZULKIFLI NOORDIN LAH 

MEMBUAT YB NURUL DITANGKAP


penahanan Nurul Izzah cetus kemarahan penyokong

Penahanan Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar mencetuskan kemarahan ratusan penyokong Pakatan Rakyat (PR) yang mengadakan protes di hadapan Pusat Tahanan Reman Jinjang malam ini bagi membantah tindakan pihak berkuasa itu.

Protes tersebut yang bermula kira-kira jam 9 malam bukan sahaja dihadiri penyokong, bahkan pemimpin tertinggi PR, termasuk Presiden Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang juga merupakan ibu kepada Nurul Izzah.

Dr Wan Azizah berkata tindakan pihak berkuasa yang menahan anaknya tidak sesekali akan melemahkan semangatnya.

Malah beliau juga percaya dengan penindasan berterusan pihak berkuasa, akan menyemarakkan semangat juang bukan sahaja pada dirinya, tetapi juga rakyat Malaysia yang akan turut bangkit melawan ketidakadilan tersebut.

"Malam ini panas, tetapi panas bukan kerana cuaca, panas kerana Nurul Izzah," katanya berucap di hadapan Balai Polis Jinjang, Kuala Lumpur.

Meneruskan ucapannya, ibu kepada Nurul Izzah dan isteri kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim itu mempersoalkan apa salah anaknya yang hanya menjalankan tugas sebagai ahli Parlimen melontarkan pendapat.

"Sebagai seorang ahli Parlimen, apa salah untuk kita menyuarakan suara? Namun inilah kekuatan kita bersama rakyat, ia lebih kuat.

"Kita akan bangun membela rakyat semua dizalimi, bukan kerana kita Cina, India, Melayu atau sebagainya, tetapi kerana kita anak Malaysia.

"Hari ini yang ditahan mungkin ialah suami, anak saya, namun kita tidak akan sesekali lemah semangat, kita akan terus lawan sehingga menang," katanya sambil disambut laungan "reformasi" oleh penyokong.

Nurul Izzah yang juga naib presiden PKR hadir di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi bagi merakamkan keterangan mengenai perhimpunan #KitaLawan namun ditahan mengikut Akta Hasutan kerana ucapannya di Parlimen yang dikatakan menghina institusi kehakiman.

Protes yang diadakan malam ini bertujuan mengutuk tindakan pihak polis, termasuk menuntut pelepasan N?urul Izzah serta aktivis Mandeep Sigh dan Adam Adli.

Penyokong yang hadir bukan sahaja bertindak membakar lilin di hadapan balai polis Jinjang, mereka turut menjelang sepanduk "Bebas Izzah", "Saya Nurul Izzah tangkap saya" dan "Undur Najib”.

Antara yang turut memberi ucapan dalam perhimpunan ini ialah adik kepada Nurul Izzah, Nurul Ilham, Sasterawan Negara Datuk A.Samad Said, ayah kepada aktivis Adam Adli, Abdul Halim dan beberapa pemimpin PR seperti Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad.

Nurul Ilham dalam ucapannya menceritakan detik-detik yang sukar untuk menerangkan kepada anak Nurul Izzah tentang keadaan ibunya.

"Semasa penahanan Nurul Izzah, makciknya (Nurul Nuha) menjaga dan membawa mereka ke balai polis, Nur Safiyah bertanya kenapa dengan mama?

"Dalam keadaan sukar, Nurul Nuha menjelaskan dengan cara Safiyah boleh faham, bahawa ibunya seorang wanita tabah," katanya di hadapan kira-kira 300 hadirin.

Samad yang pernah menjadi pengerusi bersama Bersih 2.0 berkongsi kesedihan atas nasib Anwar yang melalui penderitaan berdekad lamanya.

Bagaimanapun katanya, kerana penindasan dan ketidakadilan maka bangkit suara anak muda yang menyambung perjuangan.

"Jadi benarlah, kalau satu Nurul ditahan, maka ada empat lagi Nurul yang muncul," kata Samad.

Sementara Nurul Nuha dilihat tidak menyembunyikan emosi marahnya dengan lantang menegaskan penahanan Nurul Izzah tidak akan melemahkan semangatnya.

"Benar saya marah, bukan sahaja bapa saya ditangkap, kakak saya juga ditangkap tetapi ia tidak akan mendiamkan saya, kita akan terus berjuang menentang ketidakadilan," katanya. – TMI


Tahan Nurul Izzah memalukan, kata pemerhati hak asasi antarabangsa

Penahanan Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar juga mendapat perhatian di peringkat antarabangsa apabila sebuah kumpulan pemerhati hak asasi manusia turut mengutuk tindakan pihak berkuasa Malaysia itu.

Timbalan Pengarah ‎Human Rights Watch Asia Phil Robertson yang berpangkalan di Amerika Syarikat menyifatkan tindakan itu sebagai memalukan apabila kerajaan pentadbiran Datuk Seri Najib Razak menggunakan Akta Hasutan bagi menjatuhkan pemimpin pembangkang.

"Penahanan Nurul Izzah menunjukkan kerajaan Malaysia seperti tidak mengenali batas dalam usaha me‎nyekat kebebasan bersuara dan jenayah dialog yang menjadi sebab kemunduran dunia.

"Perdana menteri dan kerajaannya patut berasa malu menggunakan Akta Hasutan seperti kapak untuk menjatuhkan ahli pembangkang, aktivis dan sesiapa sahaja yang lantang menyuarakan kritikan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Robertson berkata, Najib harus sedar setiap tindakan menahan pembangkang‎ menggunakan Akta Hasutan umpama satu langkah ke arah penghapusan hak demokrasi di negara ini sekali gus dianggap sebagai satu kempen penderaan sehingga bila-bila.

Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menyeru rakyat Malaysia menyatakan sokongan dan solidariti terhadap Nurul Izzah serta tahanan aktivis lain termasuk Adam Adli dan Mandeep Singh yang ditahan di Pusat Tahanan Reman Jinjang pukul 9 malam ini.

"Penahanan kerana kenyataan yang hanya dibuat beliau di dalam Parlimen dalam kapasiti beliau selaku ahli Parlimen yang dipilih oleh rakyat amatlah dikesali.

"Penahanan yang boleh dilanjutkan sehingga tempoh 7 hari ini hanyalah suatu bentuk intimidasi pihak kerajaan untuk mengekang kebebasan bersuara dan membantutkan agenda reformasi di negara ini," katanya dalam kenyataan hari ini.

Sementara itu, penahanan Nurul Izzah yang juga naib presiden PKR turut dikutuk DAP yang mempersoalkan kewajaran ‎tindakan pihak berkuasa itu.

Setiausaha DAP Lim Guan Eng berkata tindakan itu jelas merupakan salah satu lagi perbuatan salah guna kuasa pihak polis.

‎Lim turut menuntut polis melepaskan anak sulung kepada Ketua Pembangkang Datuk Seri An‎war Ibrahim itu dan membandingkan layanan berbeza pihak berkuasa ketika isu Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

"Ketika Ismail Sabri mahu disoal siasat oleh pihak polis, tidak pula menteri Umno itu ditahan reman semalaman oleh mereka. Malah pihak polis pula menyatakan Ismail seorang yang ‘sibuk’ dan tidak mempunyai masa untuk disiasat.

"Tetapi kini ketika Dewan Rakyat sedang bersidang, pihak polis bertindak menangkap Nurul Izzah, seorang ahli Parlimen yang dipilih oleh rakyat, untuk disiasat di bawah Akta Hasutan ekoran apa yang diucapkannya di dalam dewan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Nurul Izzah sepatutnya hadir ke balai polis hari ini untuk dirakam keterangan berhubung perhimpunan #KitaLawan‎, bagaimanapun menurut peguamnya, beliau ditahan kerana ucapannya di Parlimen pada minggu lalu.

Minggu lalu, bekas ahli Parlimen Kulim Bandar Baru Datuk Zulkifli Noordin membuat laporan polis terhadap Nurul Izzah kerana dikatakan menghina institusi kehakiman dalam ucapannya di Dewan Rakyat.

Lim menegaskan DAP akan bersolidariti dan menyokong Nurul Izzah sambil mendesak Putrajaya untuk berhenti menggunakan pihak polis sebagai budak suruhan yang menahan, mengganggu dan memangsakan pemimpin Pakatan Rakyat (PR). -TMI



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.