Followers

Wednesday, March 11, 2015

Mula-Mula Gembira.. Akhirnya Umno Menggelupur

 

Mula-Mula Gembira.. Akhirnya Umno Menggelupur. Petisyen kepada pentadbiran Presiden Amerika Syarikat (AS) Barack Obama agar membebaskan pemimpin pembangkang yang dipenjarakan, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dikeluarkan semalam, kini diletakkan semula pada laman sesawang Rumah Putih, “We the People”.

Pengeluaran petisyen itu daripada laman sesawang berkenaan diketengahkan ahli Parlimen Pakatan Rakyat yang mempersoalkan mengapa petisyen itu dibuang tanpa apa-apa penjelasan.

Laman sesawang itu memaparkan mesej: "Petisyen yang anda cuba akses dikeluarkan daripada laman web ini di bawah Dasar Kesederhanaan kami kerana ia melanggar Syarat Penyertaan."

Bagaimanapun, petisyen “Bebaskan Anwar” kini boleh dilihat semula dengan 106,472 tandatangan sudah dikumpulkan setakat ini.

Petisyen itu, yang diserahkan ke Rumah Putih pada 10 Februari, berjaya dan mendapat respons daripada pentadbiran Obama yang perlu mencapai 100,000 tandatangan menjelang esok.
Mula-Mula Gembira.. Akhirnya Umno Menggelupur

Petisyen itu dimulakan oleh bekas duta Amerika Syarikat ke Malaysia John R. Malott, yang mengemukakannya kepada laman sesawang itu tidak lama lagi selepas Mahkamah Persekutuan di Putrajaya mendapati Anwar bersalah atas tuduhan liwat dan mengekalkan hukuman penjara lima tahun.

Petisyen itu menyatakan “rakyat Malaysia marah” terhadap Rumah Putih kerana tidak berbuat apa-apa apabila hanya mengatakan “amat kecewa” berhubung sabitan bersalah Anwar dan mempersoalkan kehakiman serta kedaulatan undang-undang Malaysia.

“DNA yang menyokong kes ini berpadanan 16 kepada 16. Anwar juga memilih untuk tidak menawarkan sampelnya di mahkamah yang mungkin boleh membersihkannya. Pada asalnya, Anwar menawarkan 14 saksi, tetapi seorang pun tidak tampil ke depan. Dia menolak disoal balas.

“Mengambil kira reputasi Malaysia, AS perlu melihat dulu isu hak asasi manusia mereka dan berhenti menyeksa tahanan di Guantanamo Bay. Kami rakyat Malaysia yang cintakan kedamaian mendesak AS berhenti mencampuri kehakiman dan kedaulatan undang-undang Malaysia,” kata petisyen balas itu.

Rumah Putih pada 10 Februari mengeluarkan kenyataan selepas keputusan mahkamah diumumkan, dengan berkata ia “sangat kecewa”.

Ia berkata, perbicaraan Anwar “membangkitkan kebimbangan yang serius mengenai kedaulatan undang-undang dan keadilan sistem kehakiman di Malaysia”.


Sumber

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.