Followers

Monday, March 2, 2015

Jamil: Sekolah agama tak lahirkan ekstremis

 
Tanggapan kononnya sekolah aliran agama merupakan medan melahirkan golongan ekstremis atau terlibat dengan kumpulan seperti militan IS adalah tidak berasas, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom.
  
Beliau berkata mutakhir ini, persepsi sebegitu kerap kedengaran.
  
"Mereka yang terlibat dalam kegiatan ini bukanlah daripada bidang agama, kalau kita lihat tidak sampai 10 peratus pun... Kegiatan ini hasil fenomena dan kemunculan baru seperti media sosial dan online dalam Youtube, Instagram, Facebook dan sebagainya.
  
"Kita lihat menerusi media online itu ada pendekatan untuk merekrut mereka yang terlibat dalam kegiatan ini sama ada dalam kalangan lelaki atau wanita," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Sekolah Agama Hidayatul Islamiah di Pulau Betong dekat Balik Pulau hari ini.
  
Beliau berkata sebaliknya sekolah aliran agama membolehkan asas pendidikan ditanam dengan lebih tersusun dan berkesan selain memberikan ruang kepada generasi muda mendalami ilmu dengan lebih terperinci.

Sekolah agama merupakan satu tempat yang paling tepat untuk memberikan pendedahan serta mekanisme terbaik kepada generasi kini untuk memahami apakah segala perkara yang dilakukan itu bercanggah dengan Islam atau sebaliknya, katanya.
  
Jamil Khir berkata tanggapan dan isu-isu yang sering dimainkan itu secara tidak langsung menyebabkan kekeliruan anak-anak dalam bidang keagamaan.
  
-Bernama

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.