Followers

Sunday, March 1, 2015

BILA UMNO TERSEPIT BARU BERBICARA SOAL PERPADUAN MELAYU ?



Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata perjuangan Melayu akan diteruskan sampai bila-bila selagi adanya bulan dan bintang, selagi darah Melayu mengalir dalam badan.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata perjuangan Melayu akan diteruskan sampai bila-bila selagi adanya bulan dan bintang, selagi darah Melayu mengalir dalam badan.

Perjuangan Melayu akan diteruskan sampai bila-bila selagi adanya bulan dan bintang, selagi darah Melayu mengalir dalam badan, kata Datuk Seri Najib Razak pada satu perhimpunan di Stadium Bukit Jalil, Kuala Lumpur malam ini.

Berucap pada majlis yang dinamakan Perhimpunan Perpaduan Melayu, Perdana Menteri memberi jaminan yang kerajaan di bawah pimpinannya akan terus membantu kaum Melayu serta golongan Bumiputera di negara ini.

"Kita tidak mahu orang Melayu diperlekehkan. Kita tidak mahu orang Melayu dihina. Kita nak lihat orang Melayu sebagai bangsa yang disegani dan dihormati sebagai bangsa yang bermaruah.


"Sebagai Perdana Menteri, saya memberi jaminan, kerajaan pimpinan saya akan terus membantu orang Melayu dan Bumiputera," katanya sambil mengulang janjinya dua tahun lepas di Shah Alam yang menegaskan agenda Bumiputera adalah agenda nasional.

Najib berkata, sekiranya orang Melayu mendapat kontrak kerajaan, mereka seharusnya membuktikan mereka layak menerimanya dan mengingatkan bangsa Melayu supaya terus berdaya saing dengan bangsa lain.


Dalam ucapannya itu, beliau turut membaca tujuh amanat pemimpin Melayu di mana salah satu daripadanya ialah menggesa orang Melayu mempertahankan institusi raja-raja Melayu seperti yang termaktub dalam Perlembagaan.



Amanat tersebut turut mengingatkan agar kaum Melayu mempertahankan "maqasid shariah" (objektif undang-undang Islam) dan melahirkan bangsa Melayu yang sederhana, tidak ekstrem dan tidak juga liberal.

Perhimpunan itu dihadiri kira-kira 5,000 orang, termasuk menteri kabinet, ketua pertubuhan bukan kerajaan, pelajar dan pemimpin masyarakat. – 28 Februari, 2015.

See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.