Followers

Friday, March 13, 2015

Berita Ini Menghantui Pengamal Undang-Undang - ADDIN

 
Berita Ini Menghantui Pengamal Undang-Undang. Pada pertengahan Disember 2012, sekumpulan peguam terkemuka Malaysia berkumpul untuk minum-minum di sebuah bar lewat di hotel mewah di Kuala Lumpur selepas menghadiri majlis perkahwinan.

Apa sebenarnya yang terjadi di kalangan sekumpulan kawan berkenaan pada malam itu ialah fokus kini kepada siasatan hampir 2 tahun membabitkan dakwaan salah laku terhadap salah seorang daripada mereka, yang dituduh salah laku profesional dalam kes pembunuhan berprofil tinggi, seorang wanita Mongolia, 9 tahun lalu.

Selepas 6 bulan menyoal berdozen saksi, termasuk mereka yang hadir pada parti itu, 3 ahli panel tatatertib Majlis Peguam Malaysia dijangka membuat keputusan pada minggu-minggu akan datang sama ada Cecil Wilbert Mohanraj Abraham bertindak tidak mengikut profesionalisme atau tidak.

Abraham dituduh bertindak tidak sewajarnya dengan mendraf akuan berkanun kedua seorang penyiasat persendirian yang bertentangan dengan pengakuan bersumpah pertamanya.

Pengkritik mendakwa itu adalah sebahagian daripada konspirasi untuk mengehadkan kegagalan daripada pembunuhan warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu oleh dua orang bekas anggota polis Unit Tindakan Khas.

Berita Ini Menghantui Pengamal Undang-Undang

Dua anggota polis itu, pada waktu pembunuhan wanita berkenaan, adalah sebahagian daripada pasukan keselamatan Datuk Seri Najib Razak yang juga timbalan perdana menteri masa itu.

Abraham, yang enggan mengulas kepada soalan untuk artikel ini, tidak pernah membuat sebarang komen umum terhadap tuduhan yang kali pertama muncul pada hujung 2012 di mana beliau terbabit dalam menyediakan kenyataan oleh penyiasat terbabit.

Peguam yang mahir dengan prosiding tribunal berkata Abraham memberi keterangan baru-baru ini, beliau tidak terbabit dalam apa juga cara menyediakan kenyataan itu.

Tetapi tribunal berkenaan juga mendengar keterangan daripada peguam lain yang bertegas menyatakan Abraham secara sembunyi mengakui peranannya mendraf akuan berkanun itu, yang juga menjadi subjek perbincangan dalam sesi minum-minum pada pertengahan Disember itu.

Kes tatatertib adalah biasa dalam Majlis Peguam Malaysia, yang mempunyai hampir 15,000 peguam sebagai ahli.

Lembaga Tatatertib Peguambela dan Peguamcara – badan berkecuali di bawah Majlis Peguam diberi kuasa menyiasat salah laku profesional – menerima sebanyak 600 aduan terhadap peguam setiap tahun.

Aduan berkenaan kebanyakannya membabitkan ketidakjujuran di kalangan peguam yang menyalah guna dana milik anak guam mereka.

Ada beberapa yang menarik perhatian masyarakat awam dan contohnya ialah aduan terhadap Abraham. Inilah sebabnya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.