Followers

Wednesday, February 11, 2015

“Saya tidak bersalah. Kejadian liwat tidak pernah berlaku,”kata Anwar

 
 
PUTRAJAYA - “Saya tidak bersalah. Kejadian liwat tidak pernah berlaku,” demikian ungkapan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika diberi peluang mengemukakan rayuan pengurangan hukuman secara lisan kepada mahkamah, semalam.

Anwar, 67, dengan nada sebak berkata, keputusan itu melengkapkan konspirasi politik bagi menjatuhkan karier politiknya.

“Yang Arif-Yang Arif (merujuk kepada panel lima hakim) tidak mengambil kira hujahan para peguam saya sejak dari hari pertama. Insiden itu (liwat) tidak pernah berlaku,” katanya.

Panel hakim Mahkamah Persekutuan yang sepatutnya mendengar rayuan peringanan hukuman daripada Ahli Parlimen Permatang Pauh itu kelihatan agak terkejut dengan kecaman pemimpin pembangkang itu.

Ketua Hakim Negara, Tun Arifin Zakaria yang mengetuai sidang itu meminta Anwar berhenti daripada mengeluarkan kata-kata menghina mahkamah.

“Kamu boleh merayu tapi jangan menghina mahkamah ini,” Arifin memberi amaran.

Anwar bagaimanapun meneruskan ucapannya dengan nada yang lebih lantang.

Anwar berkata bukan satu kebetulan apabila Pejabat Perdana Menteri mengeluarkan kenyataan berhubung keputusan itu hanya beberapa minit sejurus mahkamah mengumumkannya sedangkan hukuman masih belum diputuskan.

Anwar menyelar keputusan hakim-hakim itu yang beliau kaitkan dengan pemerintah politik serta sistem kehakiman yang berkecuali.

Beliau berkata, hakim-hakim itu boleh mengharumkan nama (dalam keputusan tersebut), tetapi memilih sebaliknya.

Sekali lagi panel hakim meminta Anwar berhenti mengutuk mahkamah.

Namun Anwar meneruskan ucapan beliau dan menyebut mengenai konspirasi politik sehingga menyebabkan semua hakim bangun dan meninggalkan tempat duduk mereka.

Insiden itu menyebabkan mahkamah terpaksa ditangguhkan kira-kira 15 minit sebelum dimulakan semula.


Batu Vs kayu

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.