Tujuh
penumpang pesawat Malindo Air enggan menaiki pesawat berkenaan selepas
mereka terdengar pertengkaran yang serius daripada kokpit beberapa minit
sebelum pesawat itu berlepas.
Bagaimanapun,
pesawat tersebut selamat mendarat selepas mengalami kelewatan selama 50
minit, apabila tujuh penumpang mengambil keputusan enggan meneruskan
perjalanan dengan pesawat tersebut.
Pesawat
tersebut dijadual berlepas daripada Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau
Pinang pada pukul 9.40 malam dan tiba di Lapangan Terbang Sultan Abdul
Aziz Shah (Lapangan Terbang Subang) pada pukul 10.40 malam Khamis dengan
hanya membawa 59 orang penumpang.
Posting Facebook mengenai insiden itu dimuat naik oleh rakan salah seorang penumpang dan ia menjadi viral di Internet.
Seorang ahli perniagaan berusia 39 tahun, yang mahu dikenali sebagai Kee, turut memuat naik gambar pesawat ketika kejadian.
Ketika
dihubungi, Kee berkata dia sering menaiki pesawat syarikat berkenaan
pada setiap minggu untuk ke Pulau Pinang atas urusan kerja.
"Semua penumpang dalam pesawat, dapat mendengar suara orang menjerit daripada kokpit.
"Terang-terangan
kapten dan pembantu juruterbang sedang bergaduh besar. Jeritan mereka
sangat kuat hingga menyebabkan semua penumpang terkejut. Kemudiannya
pramugari dilihat keluar daripada kokpit dengan linangan air mata,"
katanya.
Dia
berkata seorang penumpang warga asing merupakan individu pertama yang
berdiri dan meminta kebenaran untuk turun daripada pesawat.
"Beberapa
minit selepas itu, saya bertanya kepada pramugari apa sebenarnya yang
berlaku. Atas faktor keselamatan, saya bersama-sama dengan 20 penumpang
lain turut membuat keputusan untuk meninggalkan pesawat.
"Kami
kemudiannya pergi ke bangunan utama dan beberapa ketika selepas itu
juruterbang datang dan memohon maaf daripada kami. Dia turut memujuk
kami agar kembali menaiki pesawat," katanya.
Walaupun
ramai yang membuat keputusan untuk menaiki pesawat tersebut, Kee berkata
dia bersama dengan enam penumpang lain tetap enggan menaiki pesawat
kerana bimbang masalah emosi yang dihadapi oleh kapten dan pembantu
juruterbang tersebut.
"Saya
sangat takut selepas menyaksikan situasi tersebut, saya merasakan mereka
tidak layak untuk menerbangkan pesawat dalam keadaan tertekan, dan anak
kapal juga tidak dapat memastikan keselamatan penumpang," katanya.
Sementara
itu, Pengarah Bahagian Perhubungan Awam dan Komunikasi Korporat Malindo
Air, Raja Sa'adi Raja Amrin berkata syarikat penerbangan itu mengambil
tanggungjawab penuh terhadap tindakan pekerjanya termasuk anak kapal
pesawat berkenaan.
Beliau turut memohon maaf kepada penumpang atas salah faham dan kelewatan yang berlaku.
"Kami
merasakan satu penjelasan perlu dibuat terlebih dahulu. Syarikat
penerbangan kami mengambil tanggungjawab penuh ke atas semua pekerja
termasuk anak kapal. Malangnya, rakan penumpang yang berkongsi cerita
mengenai insiden yang berlaku mungkin telah salah tafsir situasi yang
berlaku.
"Daripada
rakaman suara kokpit dan pemahaman kami, kapten sedang mengarahkan
juruterbang pelatih dengan satu arahan yang tegas kerana juruterbang dan
pembantu juruterbang sedang bersiap sedia untuk berlepas.
"Bagaimanapun,
selepas mendengar arahan yang kuat daripada kokpit, salah seorang
penumpang membuat keputusan untuk turun daripada pesawat atas
sebab-sebab yang tidak diketahui," katanya.
"Seramai
18 penumpang lain turut mengambil keputusan yang serupa sementara
penumpang lain membuat keputusan untuk meneruskan perjalanan mereka
dengan pesawat tersebut.
"Kedua-dua
kapten dan pembantu juruterbang mengikut prosedur standard dengan
memberi penjelasan mengenai apa yang berlaku kepada penumpang.
Juruterbang turut memohon maaf kepada penumpang atas kesulitan yang
berlaku dan salah faham yang timbul.
"Insiden
tersebut menyebabkan pesawat berkenaan mengalami kelewatan selama 50
minit, dan pesawat hanya berlepas pada pukul 10.30 malam dengan hanya
beberapa orang penumpang yang mengambil keputusan untuk mengambil
alternatif lain.
Beliau
menambah, keselamatan dan keselesaan penumpang merupakan keutamaan utama
syarikat penerbangan tersebut dan mereka juga mengekalkan operasi
perkhidmatan di peringkat tertinggi.
Lantak HANGPA La......
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.