Followers

Wednesday, February 4, 2015

Benarkah Cuaca Yang Bersalah??


Pada 15.1.2015, saya mengeluarkan kenyataan mengenai masalah lambakan beras serius yang dihadapi oleh pengilang padi di Kedah dan Perlis kerana rasuah, penyalahgunaan dan salah urus tadbir program subsidi beras ST15% negara.

Saya telah memberi amaran bahawa masalah lambakan beras di kilang beras akan mambawa akibat buruk kepada seluruh rantaian pembekalan dalam industri beras negara, dan khususnya, kebimbangan mendesak bahawa petani tidak akan dapat menjual hasil tuaian mereka musim ini atau menghadapi pemotongan kadar tinggi untuk padi yang dijual mereka kepada pengilang beras.

Kebimbangan saya kini telah disahkan dengan berita meluas dilapokan dalam 3 hari lepas mengenai aduan petani bahawa pekilang beras enggan membeli padi mereka, sehingga menyebabkan 800 hingga 1000 m / t padi setiap hari berlambak di pusat pembelian padi Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) sejak (22/1/2015) seminggu yang lalu. Petani Perlis juga mengadu kadar pemotongan curam sehingga 32% yang dikenakan oleh pengilang beras atas padi yang dijual oleh petani.

Adalah memeranjatkan bahawa Menteri Pertanian kelmarin menyalahkan "cuaca" sebagai punca krisis lambakan padi, dengan memetik bahawa "cuaca yang tidak menentu" telah menyebabkan para petani untuk menanam lewat musim ini, dan oleh itu, beliau telah mengarahkan BERNAS untuk membeli semua lambakan padi.

Penjelasan Menteri dalam menyalahkan cuaca untuk masalah lambakan padi adalah sama sekali tidak logik dan paling tidak masuk akal.

Cuaca atau lewat penanaman dan penuaian padi tidak akan menyebabkan lambakan padi yang dihadapi di Perlis. Malah semasa musim penuaian terbaik pun di Kedah dan Perlis, kedua-dua negeri bersama-sama boleh menuai sehingga 650 m / t padi setiap musim, sedangkan pengilang-pengilang Kedah dan Perlis mempunyai kapasiti untuk memproses dan kilang 950k m / t padi setiap musim.

Menteri sama sekali mengelakkan punca sebenar mengapa pengilang beras tidak membeli padi. Seperti yang saya telah menekankan sebelum ini, ia adalah kerana pengilang beras sendiri menghadapi kesukaran menjual beras dalam simpanan di kilang mereka kerana penyalahgunaan yang secara terang-terangan dan rasuah dalam salah urus tadbir kerajaan dalam skim subsidi beras negara ST15%.

Setiap tahun, kerajaan bajet sekitar RM2.2 bilion untuk subsidi dan insentif dalam sektor padi dan beras, daripada petani diberikan subsidi harga padi (RM480 juta), kepada subsidi baja (RM465million), insentif untuk menghasilkan padi (RM563million), subsidi harga beras (RM528million), subsidi benih padi (RM85million), dan lain-lain

Jika krisis lambakan beras dan padi berterusan dan padi dituai menjadi rosak kerana ia tidak atau lambat dijual, dikeringkan dan diproses, beratus-ratus juta dibelanjakan untuk subsidi dan insentif oleh kerajaan akan dibazirkan secara sia-sia dengan petani menjadi mangsa terbesar.

Tanpa apa-apa kelewatan lagi dan memberi alasan remeh menyalahkan alam semula jadi, saya menyeru Menteri Pertanian untuk segera membuat lawatan ke Perlis dan Kedah untuk berjumpa sendiri dengan petani dan pengilang beras mendengar rintihan mereka dan menawarkan penyelesaian jangka panjang untuk mengatasi masalah lambakan padi dan beras sebelum ia meletup menjadi krisis keselamatan makanan negara penuh.

Gooi Hsiao Leung

Ahli Parlimen, Alor Setar

Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.