Followers

Thursday, January 22, 2015

VIDEO - AIR MATA ENGAGEMENT DALAM MISI BANTUAN KEMANUSIAAN PASCA BANJIR -.



 
AIR MATA ENGAGEMENT DALAM MISI BANTUAN KEMANUSIAAN PASCA BANJIR - LATA REK

Tiada kata yang mampu kami ucapkan lagi. Deraian airmata dan dakapan erat mereka menjadi bahasa hati yang sarat dengan pengharapan penuh pasrah. Video ini juga kami edit bersama deraian airmata kesedihan mengenang kesengsaraan mereka.

Menurut Makcik Limah, seorang warga Emas di situ, inilah kali pertama mereka menerima musibah banjir sebesar itu. Banyak rumah hanyut dan ranap sepenuhnya. Sebuah madrasah yang masih jelas terpasang corong pembesar suaranya juga turut hanyut. Ironinya, dalam kekalutan musibah itu, mereka masih tidak lupa kepada Allah. 

Puan Halmat dalam genangan airmata telah berdoa sekiranya boleh diberikan kepada keluarganya naskah Al Quran dan Yassin. Subhanallah.. Kebetulan di samping beras, makanan, selimut dan lain-lain, naskah Quran, surah Yaasin dan sejadah memang merupakan item yang kami jadikah cenderahati kami dalam lawatan itu. 

Inilah konsep engagement yang kami laksanakan sepanjang berada di Kelantan dalam misi bantuan ini. Samada melalui silaturrahim dan bacaan doa yang memberikan ketenangan dan pengharapan kepada mereka, atau melalui sentuhan kerjatangan yang bersungguh-sungguh.

"Inilah julung kali menerima bantuan berserta doa beramai-ramai", kata salah seorang dari mereka sambil menangis pilu. Silaturrahim ini benar-benar telah menerbitkan rasa kasih penuh persaudaraan dunia dan akhirat yang amat mendalam terhadap mereka.

Dengan berat hati kami terpaksa tinggalkan mereka untuk meneruskan kesengsaraan hidup. Kami bawa pergi tubuh kami, namun kami tinggalkan hati dan simpati kami bersama mereka.

Kami lihat ini bukan bencana Kelantan sahaja, malah ini adalah bencana peringkat Nasional (National Disaster). Setiap rakyat dan pejabat kerajaan harus berkabung dan berpuasa agar dapat berjimat bagi mengumpul dana buat menghulurkan bantuan apa sahaja yang kita ada.

Kesengsaraan mereka tidak mungkin boleh reda dalam sebuan dua. Biarpun kemah-kemah plastik disediakan di tanah lapang, namun logiknya sukar untuk mereka memanggang diri dengan bahang panas dalam kemah tertutup itu. Mereka lebih sanggup tinggal di bawah pokok dengan ponco kanvas sambil membaiki sendiri rumah yang rebah.

Semuga lebih ramai sudi bersama untuk bergiliran hadir menemani duka dan meringankan kesengsaraan mereka. Biarpun bencana ini semakin reda dari liputan media. Jika sekalipun ada pihak yang membantu membina semula rumah mereka, namun isi rumah mereka musnah semuanya. 

Mereka masih tetap perlukan kita untuk menenangkan hati dan memulihkan trauma dari kesan bencana ini.

Para ketua kampung, ketua agama dan masjid yang masih lagi alpa dan lalai dalam memastikan kebajikan setiap penduduk jagaan mereka, bertindaklah sekarang untuk memperbaiki khidmat terhadap masyarakat..

Melihat ibu-ibu tunggal dan anak yatim bersesak-sesak dalam kemah itu membuatkan hati kami luruh dan merintih. Semuga Allah lindungi anak-anak kecil dan hamba-hambanya yang tidak berdosa. 

Semuga Allah beri kekuatan untuk kita semua terus membantu mereka dengan istiqomah, dengan penuh simpati dan berkasih sayang.


Dari lensa dan hati,

WARGA PRIHATIN.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.