Followers

Tuesday, January 6, 2015

Kerjasama PAS dan Umno - Awas bila bekerjasama dengan penyangak ....


Pertemuan tertutup TPM dengan MB Kelantan Inilah masalah utama kerjasama membantu mangsa banjir antara Negeri Kelantan dan Persekutuan jika terjadi…..

Benarkah mereka akan membantu tanpa udang di sebalik batu? Sebelum baca mengenai pertemuan Mat Yakub dan Muhyiddin tu, baca apa yang sedang berlaku nih..... Saya tidak pasti samada jumlah tersebut merupakan peruntukan RM500 juta yang pernah PM Najib sebut sebelumnya.

Pengerusi PAC Datuk Nur Jazlan Mohamed sekadar menyebut : "Isunya sekarang ialah mengenai bajet tambahan ini. Banyak pihak akan mempersoalkan mengapa kerajaan tidak boleh buat bajet yang tepat."

Walau apa pun, adalah penting persoalan RM800 juta itu dijelaskan samada ianya benar-benar sampai kepada mangsa banjir atau tiris dimana-mana? Kita harap Pengerusi PAC akan bertegas dan telus dalam menyiasat bagaimana peruntukan ini disalurkan kepada mangsa banjir.

Peruntukan RM800 juta tersebut, menurut Nur Jazlan, berbentuk bantuan kepada mangsa banjir, dan tidak meliputi perbelanjaan untuk pembangunan semula di tempat yang terjejas.

"Ini hanya bantuan banjir kepada mangsa banjir, ia belum kos untuk pembangunan semula seperti buat jalan semula, baiki bekalan elektrik dan air serta sebagainya," kata beliau. Sementara itu, Nur Jazlan berkata MKN perlu menjelaskan beberapa perkara yang menjadi persoalan khususnya berhubung aduan mengenai persediaan dan pengurusan yang tidak teratur dalam menangani bencana banjir kali ini.

Ditanya bila Kementerian Kewangan dan MKN akan dipanggil, Nur Jazlan memberitahu surat akan dihantar sebaik sidang Parlimen dibuka dan selepas reda semua masalah banjir. "Jumlah RM800 juta untuk bantuan ini besar, PAC akan memanggil Kementerian Kewangan dan MKN untuk memperincikan bagaimana peruntukan ini disalurkan kepada mangsa banjir," kata Nur Jazlan di sini

Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan dilaporkan berkata hampir RM800 juta sudah dibelanjakan kerajaan menerusi MKN bagi membantu mangsa banjir di negeri-negeri yang terbabit musibah itu baru-baru ini.

Peruntukan berkenaan membabitkan pembekalan makanan, operasi logistik dan pembersihan rumah-rumah mangsa. Baca di sini Pusat dan Kelantan setuju tubuh JK bersama pasca banjir 6 JAN: Kerajaan Pusat dan Kerajaan PAS Kelantan bersetuju untuk menubuhkan Jawatankuasa Bersama Menangani Pasca Banjir Peringkat Negeri bagi membangunkan semula Kelantan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, jawatankuasa tersebut akan dipengerusikan secara bersama oleh Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob dan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Beliau berkata, jawatankuasa itu akan mengkaji semua aspek pembangunan di negeri ini selepas musnah dilanda malapetaka banjir baru-baru ini.

“Tumpuan utama adalah untuk pulihkan keadaan rakyat. Banyak pihak menyedari hakikat kita perlu bersatu dan menguruskan keadaan ini sebaik-baiknya,” katanya di Kota Bharu,

Selasa. Muhyiddin berkata demikian selepas mengadakan pertemuan tertutup dengan Ahmad di pejabat menteri besar di Kompleks Kota Darulnaim yang turut dihadiri Mustapa


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.