Followers

Thursday, January 8, 2015

GAMBAR] TERKINI: Ekor Pesawat Tempat Simpan Blackbox Ditemui


Penemuan Ekor Pesawat Disahkan

JAKARTA: Pasukan Mencari dan Menyelamat (SAR) telah menemui bahagian ekor pesawat AirAsia Indonesia, penerbangan 8501 yang terhempas di Laut Jawa, kata ketua operasi SAR pada Rabu.

"Kami telah berjaya mendapatkan sebahagian daripada bahagian pesawat yang telah menjadi sasaran kami.

"Bahagian ekor pesawat dengan ini telah disahkan ditemui," kata ketua pasukan SAR Indonesia, Bambang Soelistyo kepada pemberita di Jakarta.

Penemuan di dasar laut menandakan satu kejayaan dalam operasi carian memandangkan ekor pesawat biasanya menempatkan 'kotak hitam' perakam data penerbangan yang penting untuk menentukan punca kemalangan.

Pesawat itu hilang dari skrin radar semasa ribut pada 28 Disember ketika dalam penerbangan dari bandar Surabaya ke Singapura dengan 162 orang di atas kapal, yang mana sebahagian besar daripada mereka adalah dari Indonesia.

Walaupun operasi carian besar-besaran dibantu oleh pelbagai negara, kemajuan operasi tersekat-sekat dengan cuaca buruk menghalang carian. Setakat ini 39 mayat telah ditemui, semua daripada mereka terapung di atas air.

Ketua pasukan SAR sebelum ini berkata lima bahagian besar pesawat itu telah dikesan tetapi tidak mengesahkan bahagian pesawat tersebut.

Indonesia mendakwa pesawat itu terbang pada jadual yang tidak dibenarkan apabila ia terhempas dan AirAsia sejak itu telah digantung daripada melakukan penerbangan di laluan Surabaya-Singapura.


Ekor Pesawat Ditemukan Terbalik dan Masuk Lumpur Dasar Laut

Gambar handout ini dikeluarkan oleh Basarnas yang diyakini gambar dari bahagian pesawat AirAsia QZ8501, yang difoto oleh penyelam yang bekerja di Laut Jawa, Rabu (7/1/2015). Basarnas mengatakan pada tanggal 7 Januari 2015 telah menemukan ekor AirAsia QZ8501, berpotensi menandai langkah besar untuk menemukan kotak hitam pesawat dan membantu memberi petunjuk penyebab pesawat jatuh ke laut. AFP PHOTO / BASARNAS

TRIBUNNEWS.COM, PANGKALAN BUN - Badan SAR Nasional (BASARNAS) memastikan ekor pesawat AirAsia QZ8501 sudah ditemukan di Laut Jawa dekat Selat Karimata, Kalimantan Tengah, Rabu (7/1/2015).

Ekor pesawat yang jadi tempat penyimpanan kotak hitam atau blackbox ditemukan dengan posisi terbalik dan masuk lumpur dasar laut.

"(Temuan itu) merupakan bagian dari ekor pesawat dengan posisi tertanam masuk ke lumpur," kata Direktur Operasional BASARNAS, Marsekal Pertama SB Supriyadi dalam jumpa pers di Posko Pencarian, Lanud Iskandar, Pangkalan Bun, Kalteng, Rabu (7/1/2015) petang.

Dalam sidang akhbar tersebut, turut hadir Menteri Perhubungan Ignasius Jonan dan Menteri Koordinator Kemaritiman Indroyono Soesilo.

Menurut Supriadi, temuan posisi ekor tersebut menjadi dugaan bahwa sebagian blackbox yang ada di bagian kanan ekor pesawat juga terendam lumpur.

Atas temuan ekor dan sejumlah serpihan dan kursi pesawat, Supriyadi menduga pesawat AirAsia QZ8501 rute Surabaya-Singapura yang hilang kontak sejak 28 Desember 2014 tersebut jatuh dengan posisi terbalik. -tribunnews


  
Kelab Greenboc

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.