Followers

Wednesday, January 7, 2015

Fahamkan betul-betul. Jet Najib hanya bagi urusan rasmi!


  KOMEN PEMBACA: Fahamkan dengan betul. Ia bukannya pesawat milik Najib. Ia adalah jet kerajaan dan digunakan bagi tujuan rasmi. Adakah rakyat akan bising jika beliau telah kembali dengan jet yang sama?

Tidak! Jika PM kembali dalam jet yang sama dan seluruh rombongannya meneruskan percutian mereka menggunakan wang mereka sendiri, tiada siapa yang akan peduli dan tiada siapa yang akan bising. –

Ghee Hin Ooi Dennis Sin Kachun: Rakyat mempunyai hak untuk mengetahui di mana setiap sen wang rakyat dibelanjakan oleh menteri-menteri dan kerajaan. Ingat, ini bukannya sebuah syarikat keluarga! Mohd Shah Kamarulhisham:

Jika mereka tidak tahan panas kerana diteliti dengan rapat, apa yang mereka perlu lakukan ialah memberi laluan kepada orang lain. Kim Seng:


 Pesawat itu adalah bagi kegunaan rasmi, dan kita boleh bertanya kerana ia dikendalikan menggunakan wang pembayar cukai. Ia adalah bagi mengangkut PM Malaysia dan bukannya sebuah kapal terbang kargo untuk mengangkut ahli-ahli keluarga untuk membeli-belah dan bersiar-siar.

Christine Xavier Gordon: Sebuah satira yang amat menarik! Lagipun, jet peribadi Perdana Menteri jarang dapat berehat, jadi mengapa mengeluh apabila ia pergi bercuti ke seluruh dunia?

Mengapa tidak? Lagipun ia dibiayai wang pembayar cukai, jadi cubalah bermurah hati! Gary Tay: Kami tidak akan peduli jika pembayar cukai tidak perlu membayar baginya. 


Albert Lye: Jet Najib adalah urusan setiap rakyat Malaysia, kerana ia adalah milik negara dan ia dibeli menerusi wang pembayar cukai. Mike Chong:

Urusan peribadinya adalah halnya, tetapi wang pembayar cukai adalah urusan kami. Noktah! Patrick Lau: Najib tidak memiliki jet itu, tetapi tindakannya menggunakannya seperti harta peribadi adalah salah! Ricky Chan: Jet itu adalah milik rakyat dan rakyat mempunyai hak untuk tahu! Mike Samaravera:

Pembayar cukai yang rugi pada akhirnya. Kita sebagai pengundi, adalah orang-orang yang menderita manakala orang yang kita undi menikmati segala-galanya. Kita harus dipersalahkan kerana apa yang berlaku di negara ini. Itu semua kesalahan kami. Kumar Samidorai:

Bekas PM India, Indira Gandhi, pernah terpaksa membubarkan parlimen dan mengadakan pemilihan baru selepas diketahui bahawa semasa kempen pilihan raya beliau (dia adalah pemangku perdana menteri pada masa itu), dia telah menggunakan helikopter kerajaan. 


Ini dianggap sebagai salah guna kuasa dan beliau didakwa dan akhirnya menghadapi dakwaan. Wah, begitu berbeza bukan? Rizal Mohamed: Betul.

Kita terlupa bahawa itu adalah jet peribadi. Jadi, hanya biarkan ia terbang secara persendirian. Mengapa suka jaga tepi kain orang? Chan Chong Meng:

Faham betul-betul! Ia bukan jet peribadi. Beliau tidak memilikinya. Ia adalah milik kerajaan. Ia sepatutnya hanya digunakan bagi membawa pegawai-pegawai untuk tugas-tugas rasmi. 


Karen Ann Donald: Perdana Menteri Britain tidak mempunyai jet peribadi. Apa perlunya pemimpin kita mempunyai sebuah jet peribadi?

Komen-komen ini diberikan oleh pembaca artikel, “Hey man, lay off! Najib’s jet is Najib’s ‘private’ affair!” oleh Pembaca Semut Harian

Posted by mountdweller

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.