Followers

Friday, December 5, 2014

Rintisan Hero Khairy? Khairy tampil cuba selesaikan isu Sarawak Jimmy Adit -



KUCHING: Sarawak menyambut baik kenyataan Pemuda BN berjanji akan tampil bersendirian untuk memastikan bahawa Sarawak dan Sabah akan menjadi rakan kongsi pentadbiran yang sama seperti yang dipersetujui semasa pembentukan Malaysia.

Ketua pergerakan itu Khairy Jamaluddin dilihat sebagai satu sinar baru harapan lebih inklusif antara Putrajaya, Sarawak dan Sabah, yang mendapat desakan orang ramai ingin seluruh perjanjian Malaysia dipatuhi.

"Kami mahu pemimpin negara ini untuk mengkaji semula Perjanjian 20 Perkara yang masih belum dipatuhi atau terlepas pandang dan perlu diteliti semula. Ini adalah aspirasi generasi muda dalam BN dalam mencapai satu konsep Malaysia benar.

"Ini adalah antara kebimbangan yang dibangkitkan oleh belia kita dari Sabah dan Sarawak dan (seperti) Pemuda BN komited untuk memastikan bahawa semua perkara yang dipersetujui semasa pembentukan Malaysia akan dipatuhi," Khairy diisytiharkan bulan lepas.

Tidak dinafikan, Pemuda BN dan Khairy telah mengambil langkah berani mewakili BN selepas mendapati terlalu lama, tiada tindakan susulan dilakukan Putrajaya.

Lebih dari 50 tahun telah berlalu, dengan royalti minyak dan gas yang terperangkap pada hanya 5%, hak-hak dan keistimewaan yang diinjak-injak, peluang pekerjaan dalam perkhidmatan awam secara tidak adil diedarkan dan pembangunan infrastruktur yang agak mundur.

Meskipun syarikat minyak Shell munkin terus utuh, tetapi rakyat Sarawak tidak boleh menunggu lagi dan berharap sinar harapan menerangi mereka.

Akhirnya, Khairy membawa sinar harapan, selaku ketua dan pergerakan Pemuda itu tidak boleh memandang ringan komitmen mereka kerana hampir tiga juta orang kini menaruh ingatan dengan mereka.

Bekas menteri undang-undang Datuk Zaid Ibrahim dalam posting blognya memberikan peringatan kepada Khairy: "Ia juga adalah perlu untuk mempertimbangkan Sabah dan Sarawak kerana mereka mempunyai versi mereka sendiri daripada Kontrak Sosial.

Mereka menyertai Malaya untuk membentuk Malaysia berdasarkan Perjanjian 20 Perkara, yang terkandung penglihatan mereka daripada kerajaan negeri mereka yang mempunyai lebih kuasa ke atas negeri masing-masing daripada apa yang Umno akhirnya kepada mereka.

Apakah Sabah dan Sarawak mahukan ialah yang benar Persekutuan, bukan realiti politik mereka hidup di hari ini di mana Putrajaya mengekalkan kawalan mutlak ke atas mereka. "

Lihat? Komitmen Khairy untuk mengkaji semula perjanjian asal adalah apa yang Malaysia adalah semua tentang. Bagi rakyat Sarawak, walaupun Putrajaya masih membisu, sejarah negara yang kita tahu hari ini, membayangkan nenek moyang mereka adalah pengasas utama.

Malaysia hari ini telah berubah menjadi 1Malaysia, sebuah negara yang menangis kekal sebagai salah tetapi dibahagikan dengan ketaksamaan.

Pemimpin bagi generasi sedia ada dalam BN dan Putrajaya setakat ini gagal melindungi Sarawak, tetapi kini mereka melihat pemimpin generasi masa hadapan yang diketuai oleh Khairy mempunyai potensi sebagai penyelamat mereka. Ketua Pemuda BN mempunyai tugas mencabar hadapan.


Posted by mountdweller

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.