Followers

Friday, December 5, 2014

Mahathir Bidas Perwakilan UMNO Yang Langsung Tak Berani Nak Sentuh 1MDB..


Apa yang Tun harus faham ialah bukannya Perwakilan-perwakilan UMNO itu takut atau tidak ambil peduli langsung mengenai 1MDB Najib ni..

Bukan kerana mereka penakut atau bacul.. sejarah dah membuktikan mereka adalah pejuang Melayu yang amat berani antara perjuangan mereka ialah baling batu dan cat kepada bas PKR, menganggu ceramah PR dan berbagai lagi kerja tak bertamaddun..

Soalnya dalam hal ini kalau disentuh 1MDB tu bimbang ada yang terguris dan itu boleh membawa kepada semua kabel-kabel yang ada diputuskan..

Malah lebih teruk lagi projek yang sedang ada dalam tangan juga dikhuatiri terlepas dan peluang untuk mendapatkan projek yang baru pula adalah kosong..

Lagipun Tun sendiri pun tahu.. ahli UMNO menganggap Umno sebagai batu loncatan untuk perkaya diri sendiri dan Umno hanya menerima ahli baru yang tidak mengancam kedudukan pemimpin yang sedia ada di semua peringkat... lihat di SINI

Tun kena faham itu... jadi apa yang Tun nak harapkan pada pejuang perut sendiri dan kroni tu?

Tun Dr Mahathir Mohamad terus melancarkan serangan ke atas pimpinan negara dengan mempersoalkan kegagalan Putrajaya dan perwakilan perhimpunan agung Umno baru-baru ini menyentuh kontroversi 1Malaysia Development Bhd (1MDB), perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) dan pelebaran jurang kekayaan.

Walaupun gembira dengan keputusan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengekalkan Akta Hasutan, Dr Mahathir, yang merupakan antara suara lantang membantah 1MDB, berkata kerajaan membisu terhadap kontroversi syarikat pelaburan milik penuh kerajaan itu.

"Yang membuat tandatanya bukan kenaikan harga elektrik kerana pembelian stesyen janakuasa, tetapi kerana harga belian yang amat tinggi, dibayar dengan duit hutang yang bunganya tertinggi yang pernah dikenakan kepada Kerajaan dan komisyen kepada Goldman Sachs sampai 11%," tulis bekas perdana menteri itu dalam blognya Che Det, hari ini.

"Kenapa pula pelaburan dibuat di Cayman Islands atau wang disimpan di sana?

"Cayman Islands adalah pusat operasi Hedge Fund dan dagangan matawang. Sementara orang atau syarikat biasa gemar melabur dalam Hedge Fund dengan pulangan yang tinggi, Kerajaan biasanya tidak melabur dalam Hedge Fund kerana ia adalah satu jenis judi."

Dr Mahathir turut mengingatkan tentang syarikat dana terbesar, Long Term Credit Management (LTCM) yang pernah rugi besar sehingga mengheret bank dan pelabur ke arah muflis, tetapi diselamatkan Wall Street dan kerajaan Amerika Syarikat lapor The Malaysian Insider

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.