Followers

Friday, December 12, 2014

Ku Li kecewa dengan keadaan negara bawah pentadbiran sekarang

 
Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah, ahli Parlimen paling lama berkhidmat di Malaysia kecewa dengan keadaan negaranya.

"Saya tidak boleh hadapi semula pengalaman apabila Malaysia, selepas Merdeka, terperangkap dalam situasi sama dengan apa yang kita hadapi sekarang," katanya dalam temubual bersama The Edge Review.

Landskap politik Malaysia bermasalah, apabila isu sensitif perkauman dan agama mendominasi tajuk utama media dan bualan umum, menerima kesan kemerosotan ekonomi serius dengan hutang sektor awam yang meningkat dan isi rumah meninggalkan negara ini sangat terdedah kepada kejutan luar.

"Kita tidak pernah berada dalam situasi sebegini," kata ahli politik veteran berumur 77 tahun itu.

Tengku Razaleigh, putera raja daripada negeri pantai timur Kelantan itu sememangnya tahu.

Sejak pertengahan 1960-an, Tengku Razaleigh memainkan peranan dalam beberapa inisiatif ekonomi negara dan memegang jawatan penting sebagai menteri dan menjadi pesaing kuat untuk menjadi pemimpin utama negara.

Pada 1965, beliau menjadi pengarah eksekutif pertama Bank Bumiputra, yang hari ini selepas mengalami beberapa transformasi menjadi penjana kewangan serantau Kumpulan CIMB.

Pada 1974, beliau dilantik sebagai pengerusi dan ketua eksekutif perbadanan minyak nasional baru, Petroliam Nasional Berhad (Petronas), satu jawatan yang disifatkan perdana menteri ketika itu, Tun Abdul Razak Hussein sebagai "setara dengan menteri Kabinet".

Ketika zaman kegemilangannya, Tengku Razaleigh juga mencetuskan gelombang dalam parti Umno yang mendominasi kerajaan pemerintah Barisan Nasional (BN).

Pada 1971, beliau dilantik sebagai Ahli Majlis Tertinggi Umno dan 2 tahun kemudian menjadi bendahari parti.

Ini diikuti dengan pelantikannya dalam Kabinet apabila menjadi menteri kewangan sekitar 1976 hingga 1984, dan menteri perdagangan antarabangsa dan industri dari 1984 hingga 1987.

Beliau meninggalkan kerajaan selepas tewas merebut jawatan presiden Umno, dan perdana menteri Malaysia yang secara tradisinya datang dengannya, menentang Tun Dr Mahathir Mohamad.

Kekalahannya menyebabkan Tengku Razaleigh digugurkan daripada kerajaan, bersama dengan penyokongnya.

Sejak itu, beliau disisihkan daripada politik arus perdana dalam Umno dan kerajaan. Tetapi bagi kebanyakan rakyat Malaysia, beliau kekal bersuara lantang.
 
 
KedahLanie

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.